Tri nesmiljena scenarija Srđana Dragojevića
Izdavačka kuća „Laguna“ nije večeras pogrešila što je za promociju knjige „Pre nego što crvima kažem zdravo“, koja obuhvata tri nesnimljena scenarija međunarodno poznatog reditelja Srađana Dragojevića, iznajmila Veliku salu u SKC, jer sva mesta s bila popunjena.
Dragojević je dovoljno popularan kod gledalaca njegovih filmova da su ga prihvatili i kao pisca, iako ovo nije prvi put da se pojavljuje u toj ulozi, ali to su bile tri zbirke pesama i „Knjiga akcione poezije“ za koju je dobio nagradu „Branko Radičević“.
Sve to se, međutim, događalo pre nego se pojavio njegov prvi film „Mi nismo anđeli“ (1992) koji ga je proslavio.
Objavio je 2010. i knjigu „Rane i dve priče za novu deceniju“, ali ona je došla posle filma „Rane“ (1998) pa zato nije skrenula pažnju čitalaca.
Zato se ova tri scenarija – „Nebesa“, „Bilo jednom na Istoku“ i „Škartovi“ – mogu smatrati Dragojevićevim literarnim debijem, kao i prava prilika da fanovi njegovih filmova otkriju koliko je dobar kao pisac.
O knjizi za koju se može kazati da sadrži tri filma, govorili su, pored autora, dramaturg i scenarista Dimitrije Vojnov, reditelj i pisac Dragoslav Bokan, a odlomke iz scenarija „Škartovi“ čitali su Goran Jevtić i Miloš Samolov. Program je vodila PR menadžer „Lagune“ Vanja Gavrovski.
Vojnov je istakao da je sa Dragojevićem sarađivao na pisanju scenarija i da je to za njega bila izuzetna „škola“ koju je kasnije koristio pišući sopstvena scenarija.
„To je bilo sjajno iskustvo i značajno je uticalo na moje formiranje kao scenariste“, istakao je Vojnov i podsetio da ima dosta knjiga u kojima su štampani već snimljeni scenariji, a malo ih je da su u njima štampani nerealizovani scenariji, kao što je slučaj sa novom knjigom Srđana Dragojevića.
Inače, Dragojević je iskreno rekao da mu je velika želja da se sva tri scenarija ekranizuju, ili barem „Škartovi“ jer bi tako zaokružio trilogiju filmova o devedesetima, kojoj pripadaju „Lepa sela lepo gore“ i „Rane“.
Vojnov je primetio da su sva tri scenarija adaptacije proznih dela, ali da on smatra da je Dragojević napisao bolje scenarije nego što su predlošci.
To pokazuje koliko je Dragojević talentovan pisac, dodao je Vojnov i ocenio da su njegovi scenariji veoma „pitki za čitanje i sugestivno napisani“.
Dragoslav Bokan je, umesto pogovora, napisao duži esej „Skrivena tajna filmske poetike Srađan Dragojevića“ za koji je kazao da je „apoteoza sigurno najboljem reditelju moje (i nešto mlađe) generacije supertalentovanom Dragojeviću“.
Zamoljen da odredi kom žanru pripadaju nesnimljeni scenariji, Bokan je kazao – „isterivanju istine“, a Dragojevića je nazvao „poetskim pankerskim pastirom snova“.