Najmlađi Subotičani bili su najbronija publika jubilarnog, 25. Festivala pozorišta za decu, koja je, bez obzira na jezičku barijeru, zahvaljujući scenskom jeziku, razumela sve poruke koje su došle sa scene.
Ilija Tatić, direktor Otvorenog univerziteta, izvršnog producenta festivala, smatra da su svi ciljevi festivala ostvareni jer su se, pre svega, deca dobro zabavila, o čemu svedoče izuzetno posećene predstave u salama i programima na trgu, a što su konstatovali i članovi žirija.
„Ogromnu većinu publike čine upravo deca. Tako da je suština festivala samim tim pogođena i naš prvi cilj je ostvaren – da deca koja su zainteresovana za pozorište, čak i ona koja nisu, dobiju priliku da vide zanimljiva ostvarenja, da učestvuju u programima, da dobiju priliku da razvijaju svoju kreativnost i maštu“ – kaže Tatić.
Bez obzira na brojna ograničenja, po njegovom mišljenju, za veoma kratko vreme festival je organizovan na prilično visokom nivou i obeležen njegov jubilej – uz promocije knjiga, naučni program i brojne prateće sadržaje.
Kao jako važnu stvar, osim mogućnosti da deca vide zanimljive predstave, a reditelji pokažu svoje znanje, naglasio je stvaranje platforme za saradnju između pozorišta sa svih krajeva sveta čiji su predstavnici bili okupljeni upravo u Subotici.
„Najspecifičnija su kineska pozorišta koja dolaze iz potpuno drugog miljea. Oni su impresionirani, ne samo gradom, festivalom, prijemom u Srbiji, nego su i veoma uzbuđeni što su videli izuzetno zanimljiva dela i oni su odmah ostvarili kontakte i neka od pozorišta iz regiona, Srbije i Evrope, pozvali na njihove festivale. To je suština našeg posla“ – naglašava Tatić.
Jubilej, 25 godina festivala, prilika je, po njegovoj oceni, da se u krugu ozbiljnih profesionalaca razmisli i osmisli nova dinamika festivala.
„Ona, naravno, zavisi i od finansija i od svega što to prati, ali ne samo od toga. Kao što ste videli i ovakav festival, sa vrlo skromnim sredstvima, ima i odjeka i ostvario je svoju misiju. Zamislite samo kada bi imali bolje uslove“ – kaže Tatić.
On naglašava da su pitanja za više instance kako žele da podrže ovu vrstu umetnosti i kulture uopšte, da se festival postavi na stabilan i održiv osnov, kako bi se on u narednih 25 godina razviju u jedan od najprestižnijih festivala u svetu.
„To nije nemoguća misija i naš je zadatak da, korak po korak, idemo u tom pravcu i ostvarujemo sve bolje rezultate i dovodimo sve više ljudi i prikazujemo našoj publici, a gostima da prikažemo ne samo teatar u Subotici i Srbiji, nego ono što se radi u svim delovima sveta“ – zaključuje Tatić.
Ovogodiđnja predsenica žirija srpska glumica, profesorka i teatrolog Marijana Prpa Fink naglašava da je selekcija ovogodišnjeg festivala bila izvanredna, te da su deca Subotice uživala u različitim kulturama i da su, bez obzira na jezičku barijeru, zahvaljujući scenskom jeziku, razumeli sve poruke koje su došle sa scene.
„Valjalo bi nastaviti ovako. Da bude što više dece na festivalu. Već su sale na festivalu bile pune, to je najbolji način da deca uče i da učestvuju u pozorišnom festivalu, gledajući i učestvujući u predstavama“ – naglašava Prpa Fink.
Festival je zatvoren sinoć ceremonijom dodele nagrada najboljim ostvarenjima i pojedincima.
Predstava „Mačak u čizmama“, reditelja Todora Valova u izvođenju Dečijeg pozorišta Republike Srpske, Banja Luka, Republika Srpska, dobitnik je Gran prija (Grand prix) za najbolju predstavu u celini.
Nagrada za najbolju režiju dodeljena je Jeržiju Bijelunasu (Jerzy Bielunasu) za režiju predstave „Tiha“ u izvođenju Pozorišta za decu Jan Dorman, Bedzin, Poljska.
Nagrada za najbolju scenografiju pripala je Evi Farkaševoj za scenografiju predstave „Prodavnica igračaka“ u izvođenju Gradskog pozorišta Podgorica, Crna Gora, dok je Nagrada za najbolju originalnu muziku dodeljena Peteru Kusu za muziku u predstavi „Džumbus“ u izvođenju pozorišta Werk89, Beč, Austria, a Nagrada za najbolje estetsko i tehnološko rešenje lutaka Irini Somborac za predstavu „Tobi“ u izvođenju Pozorišta za decu i mlade, Skoplje, Makedonija.
Žiri je dodelio i pet ravnopravnih nagrada za glumačko/animatorsko majstorstvo i to Filipu Eldanu za ulogu u predstavi „Jaje“, Andi Rubinstein za ulogu u predstavi „Tajni život pelena“, Petri Nađ za ulogu u predstavi „Doživljaji veverice Majka”, Goranu Smoljanoviću i Dejanu Fajferu za uloge u predstavi „Majstori”.
Međunarodni festival pozorišta za decu u Subotici predstavio je u okviru svog jubilarnog izdanja u takmičarskom programu maštovite i uzbudljive predstave za decu iz celog sveta – njih 14 iz 12 zemalja.
Specijalni program bio je posvećen jednoj od najvećih svetskih kultura i pozorišnih tradicija – Kini, čija je filozofija i pozorišna umetnost predstavljena sa predstavama i izložbama.
Od pratećih programa publika je imala priliku da uživa i u baletu “Pinokio” Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, dramsko-plesnom programu na centralnom gradskom trgu koji pripremaju deca različitog uzrasta, promocijama knjiga, izložbi plakata studenata Fakulteta primenjenih umetnosti, radionicama i večerima sa dobitnicima nagrade “Mali princ”.
U okviru Festivala odvijale se i aktivnosti iz INTERREG IPA CBC projekta THEATRO i koje obuhvataju lutkarsku izložbu “Pet gradova-pet pozorišta”, lutkarski kamp za decu iz Subotice i Segedina, gostovanje pozorišta “Kever Bela” iz Segedina u Subotici kao i reprizu dela takmičarskog programa Festivala u Segedinu.
Svi programi Međunarodnog festivala pozorišta za decu bili su besplatni za sve posetioce!
Međunarodni festival pozorišta za decu iz Subotice se održava pod pokroviteljstvom Pokrajinskog sekretarijata za kulturu AP Vojvodine i Grada Subotice.