U subotu, 19. oktobra od 18 sati u Salonu Muzeja savremene umetnosti biće održana projekcija slovenačkog dokumentarnog filma „Kustoska soba – Igor Zabel: Kako umetnost učiniti vidljivom“ Damjana Kozole kao deo programa kustoskog kursa „Šta kustosiranje može/treba da bude“. Prikazivanje filma pratiće razgovor scenaristkinje filma Urške Jurman, teoretičara umetnosti Miška Šuvakovića, istoričara umetnosti i kustosa Zorana Erića, i kustoskinje Biljane Ćirić. Događaj je besplatan i otvoren za javnost  zahvaljujući podršci Udruženja za kulturu i teoriju „Igor Zabel“.

Dokumentarac “Kustoska soba” posvećen je Igoru Zabeli, istoričaru umetnosti i kustosu u Muzeju savremene umetnosti u Ljubljani, koji je ostvario značajan doprinos adekvatnom istorijskom situiranju umetničkih fenomena kao što su istorijske avangarde (Tank!, 1998) i neoavangarde (OHO: retrospektiva, 1994), ali i savremene umetničke prakse. Film prati  njegov rad u oblasti lepih umetnosti od kraja osamdesetih pa sve do njegove smrti.

Povezana vest:  Premijera baleta "Songs" sa Ašhen Ataljanc u Narodnom pozorištu

Reditelj Damjan Kozole ističe da je film jednim delom priča o Igoru Zabeli, a drugim predstavlja priču o prekretnici razumevanja umetnosti u vreme društvenih previranja:

“Kada je 2005. godine Igor Zabel umro, bio sam u inostranstvu. Otvorio sam svoj kompjuter i video crno-belu fotografiju njega na portalu. Njegova iznenadna i neočekivana smrt odjeknula je među svima nama koji se bavimo umetnošću. Ovo nije samo film o Igoru Zabeli, već i film o vremenu koje je donelo suštinske promene u razumevanju i procenjivanju umetnosti u kontekstu velikih društvenih i političkih promena. Pored refleksije o Zabelinom nasleđu, film uključuje značajne dokumente koji nam govore o tome kako je savremena umetnost rođena i kako se uspostavila u Sloveniji i Istočnoj Evropi.“

Povezana vest:  Hose Muhika otvara Sajam knjiga u Andrićgradu

Dokumentarac govori o Zabelinom shvatanju uloge kustosa, njegovim ključnim izložbenim projektima i njihovoj pozadini, njegovim intervencijama u slovenačkoj istoriji umetnosti, njegovim književnim delima i tekstovima sa kojima je na značajan način doprineo stvaranju refleksije o odnosu između (nekadašnjeg) Istoka i Zapada kakav se ispoljio u oblasti umetnosti nakon pada Berlinskog zida. Film prikazuje ne samo čoveka koji je, uprkos unutrašnjim protivrečnostima umetničkog sveta, istrajno verovao u moć umetnosti, već i vreme i umetnost u kojem je Igor Zabel radio i koje je, uporedo sa drugima, oblikovao. Njegovo interesovanje za istraživanje složenih odnosa između onog društvenog i onog umetničkog takođe je bilo osnova projekta “Individualni sistemi”, izložbe koju je pripremao za 50. Venecijansko bijenale (2003), sa kojim je inaugurisan kao referentni kustos u međunarodnim okvirima.

Povezana vest:  Novi roman švedskog majstora trilera Davida Lagerkranca „Obscuritas“ je u prodaji

Projekciju filma pratiće razgovor između scenaristkinje filma Urše Jurman, koja radi kao urednica, kustoskinja i spisateljica u oblasti savremene umetnosti, a od 2012. kao programski menadžer u Udruženju za kulturu i teoriju „Igor Zabel“ i Miodraga Miška Šuvakovića, profesora primenjene estetike, teorije umetnosti i medija na FMK u Beogradu, člana Slovenskog društva za estetiku i Društva za estetiku arhitekture i vizuelnih umetnosti Srbije, i predsednika Međunarodnog udruženja za estetiku. Takođe, u razgovoru će učestvovati i Zoran Erić, istoričar umetnosti, kustos i predavač koji radi na mestu šefa Odeljenja umetničkih izložbi i zbirki u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, i Biljana Ćirić nezavisna kustoskinja i organizatorka međunarodnog kustoskog kursa “Šta kustosiranje može/treba da bude” koji se drugu godinu zaredom organizuje u Beogradu.

PHOTO: Borut Kranjc