Oktobarski salon – Beogradsko bijenale, na temu “Sanjari“ u Beograd donosi umetničke produkcije iz različitih delova sveta.

Među 64 umetnica i umetnika i četrdesetak radova produkovanih za 58. izdanje Oktobarskog salona, posebno mesto u izboru italjanskih kustosa Ilarije Marote i Andree Bačina imaju radovi postavljeni u parku ispred Muzeja Jugoslavije. Uklapajući se u ovaj ambijent, ali i menjajući ga, umetnici Nikola Dee, Guan Sjao, Pjer Uig i Maks Huper Šnajder različitim postupcima i poetikama pozivaju posetioce na razmišljanja u rasponu od meditacije do ekološke katastrofe. Ambijentalne instalacije možete videti u svako doba dana.

Umetnička produkcija Nikole Deea [Nicolas Deshayes] uglavnom obuhvata skulpture nastale raznim industrijskim procesima i od širokog spektra materijala, uključujući liveno gvožđe, keramiku i glazirano zemljano posuđe. U svojim radovima umetnik istražuje odnos između industrijske proizvodnje i ljudskog tela, između proizvodnih mehanizama i onoga što on sam naziva „čovekova kovnost“.

Sa stanovišta forme, njegove skulpture slobodno asociraju na biološki i ćelijski svet, nejasne zoomorfne ili biljne konfiguracije, istovremeno nagoveštavajući anatomiju organskih bića i strukturu vodovodnih sistema. Kad se postave na javne površine, Deeove skulpture postaju živa prisustva u tkivu grada i definišu sistem koji povezuje ljudsko telo sa infrastrukturom koja ga okružuje. U Beogradu, umetnik predstavlja novi aranžman serije od osam skulptura, prvobitno osmišljenih kao fontane u Vrtovima uživanja u parku Batersi u Londonu 2018.

Povezana vest:  "Severna bajka" koreografa Staše Zurovca u Madlenianumu

Pitanje pojedinca je centralna tema u umetnosti Guan Sjao [Guan Xiao], posebno izazov kako da se čovek, dok menja shvatanja o materijalnosti i teretu istorije, ne samo upravlja logikom vremena i brzine i prodora tehnologije već da je upregne u svoju korist.

Kroz skulpture, instalacije i video, umetnica gradi suspendovanu, ritmičnu priču, u kojoj tragovi organskih elemenata iz biljnog i životinjskog sveta – poput lišća, cveća, debala, kostiju  preoblikovanih i izobličenih običnih predmeta  i veštačkih materijala, kojima su oduzete izvorne funkcije, proizvode novu hibridizaciju koja prkosi svakoj vizuelnoj ili semantičkoj hijerarhiji. Lično iskustvo, prošle umetničke tradicije, digitalni materijali i svakodnevna stvarnost spajaju se u delima Guan Sjao u vokabular koji je istovremeno iskonski i spekulativan.

Na izložbi u Beogradu, umetnica predstavlja rad “Rest In“ (2017), prvobitno zamišljen za javno izlaganje u okviru programa High Line Art u Njujorku.

Radovi Pjera Uiga [Pierre Huyghe] često se pojavljuju kao uspostavljene mreže, kontinuitet između širokog spektra inteligentnih oblika života, biološke, tehnološke materije i materije koja uči, modifikuje se i evoluira. Te su situacije imerzivna, neizvesna okruženja koja se neprestano menjaju, one su mesta mogućnosti, izmišljenih ekscesa, neodređena i ravnodušna prema kategorijama i svedocima.

Povezana vest:  Obraćanje prvaka Njujork siti baleta Danijela Ulbrihta beogradskoj publici

„Nije stvar u izlaganju nečega nekome, već u izlaganju nekoga nečemu“, kaže Uig.

Do ovakvog obrtanja i mešanja područja, koji uključuju umetnički subjekt i objekt, dolazi i u radu „Po Snu“ [After Dream] (1997), nastavljenom i izloženom u Beogradu, na 58. Oktobarskom salonu.

U umetničkoj praksi Maksa Hupera Šnajdera [Max Hooper Schneider], koji je diplomirao i magistrirao pejzažnu arhitekturu na Harvardskom univerzitetu, veoma su prisutne tehnologije, materijali i biološki sistemi svojstveni toj disciplini. Njegove instalacije istražuju prirodu, zamišljenu kao proces neumoljive transformacije u kojem se tela, kao materije koje se neprekidno formiraju, shvataju kao osnovno načelo prirode. Sastavni delovi i kokreatori umetničkih radova, tela i materija – morska zvezda, bačena čizma, neonski znak, manekenska lutka, fosil, raznorazne olupine iz odbačenih ostataka savremenog sveta – kao ni rad u celini – ne posmatraju se kao statični ili završeni, već kao „živi“, u konstantnom kretanju, u stalnom vrtlogu stvaranja i uništenja. U radovima koji su tako napravljeni, tehnologija i geologija, prirodno i veštačko, živo i mrtvo, prošlost i budućnost, umetnost i nauka, ideje i materijali se sudaraju i tako materijalizuju nove prostorno-vremenske konfiguracije i mutacione ekosisteme.

Povezana vest:  Trupa Jasmine Vardimon na Beogradskom festivalu igre

Novi rad ovog umetnika, napravljen specifično za Beogradski bijenale, sastoji se od grupe providnih, blistavih ljudskih figura od fiberglasa, hibridizovanih, sa glavama fosila, koralima i mineralima. Ove čudne figure smeštene su u urbano okruženje koje se sastoji od plastičnog otpada kojeg je umetnik sakupljao u gradu Beogradu i smestio u podnožje zaboravljenog spomenika.

U okviru pratećeg programa 58. Oktobarskog salona, u četvrtak, 22. jula od 19 časova kroz izložbu u Kulturnom centru Beograda vodi istoričarka umetnosti Katarina Kostandinović sa gostom-umetnikom Vukom Ćukom, a u nedelju, 25. jula u 13 časova u Muzeju grada Beograda kroz izložbu vas vode saradnici 58.Oktobarskog salona.

Oktobaski salon traje do 22. avgusta 2021. godine.

Radno vreme u svim prostorima: utorak–nedelja od 13.00 do 21.00

Više informacija potražite na sajtu: oktobarskisalon.org