U nedelju, 26. septembra, poslednjeg dana Letnje filmske škole Beogradske internacionalne nedelje arhitekture, u Kulturnom centru Beograda prikazani su filmovi polaznika nastali tokom desetodnevne radionice. Ovaj program realizovan je u okviru evropskog projekta The Future Architecture Platform, pod nazivom „Kad bi ovi zidovi govorili/If These Walls Could Talk”. Radionica je posvećena zgradi Doma štampe, a organizovana je u saradnji sa Računarskim fakultetom iz Beograda, Festivalom arhitekture iz Kopenhagena (CAFx), MAXXI muzejem iz Rima i Trijenalom arhitekture iz Osla (OAT).

Dejan Petrović, filmski reditelj i glavni mentor radionice, osvrnuo se na prethodnih deset dana rada sa polaznicima Letnje filmske škole: “Ova radionica je bila jedna nova filmska edukativno-produkciona avantura. Spojili smo film i arhitekturu, a zapravo arhitektura i prostor su neodvojivi deo svakog filma. Filmovi naših učesnika nude svežinu, svi oni su talentovani mladi ljudi puni ideja i entuzijazma, ali nije bilo lako biti u njihovoj koži prethodnih deset dana. Vremena je bilo malo, izazova puno. Ipak zidovi ove zgrade u kojoj se nalazimo su kroz njihove filmove progovorili jezikom filma, a ono što je mnogo važnije i dobili smo deset kratkih vrlo interesantnih filmova. Još važnije je da smo otvorili vrata novim prijateljstvima, znanjima, iskustvima i istraživanjima, kao i budućoj saradnji mladih ljudi u oblasti filma i arhitekture”.

Povezana vest:  Ppremijernim izvođenjem REKVIJEMA Mihaela Hajdna, u nedelju 28. januara na Velikoj sceni Madlenianuma

Danica Jovović Prodanović, članica autorskog tima BINE, povodom završetka ovog programa je istakla: “Radionica je nastala kao deo godišnjeg programa Future Architecture Platforme pod nazivom “Landscapes of Care”, gde je osnovna ideja bila da kroz sve programe provučemo ideju o brizi prema okolini, objektima, prema načinu života kojim živimo, a sve to sa refleksijom na stanje u kome smo se našli u poslednjih godinu dana. I to ne samo kroz pandemiju, nego uopšte kroz jedan promenjeni način života u kome smo se svi zajedno našli pomalo zbunjeni”. Danica Jovović Prodanović istakla je i kvalitet radova: “Polaznici su bili iz najrazličitijih obrazovnih, uzrasnih i profesionalnih bekgraunda, tako da su filmovi koji su nastali vrlo zanimljivi. Fascinantno je da su oni uspeli da u vrlo kratkom, intenzivnom radu od desetak dana, proizvedu filmske minijature od kojih su neke – kako mentori procenjuju – zaista izuzetne, čak i do nivoa festivalskih prikazivanja”.

Povezana vest:  Priče s ovog i s onog sveta, Žozea Saramaga, u izdanju Lagune

Poslednjeg dana radionice, u okviru bonus programa Austrijskog filmskog festivala, publika je mogla da pogleda i kratkometražna ostvarenja “Testa” reditelja Karla Hajnca Klopfa i “Sabaduia” rediteljke Lote Šrajber

Namera organizatora bila je da se učesnici radionice upoznaju sa objektom Doma štampe, njegovom arhitekturom, istorijom, sadržajima i korisnicima i u kratkoj filmskoj formi daju svoj doživljaj/viđenje, komentar trenutnog stanja ili sugestiju njegovih potencijala u budućnosti. Radionica je bila posvećena edukaciji i produkciji kratkih filmova i video-radova kojima se sagledavaju i analiziraju raznovrsni potencijali filma i filmskog jezika za istraživanje arhitekture i njenih višeslojnih značenja.

Povezana vest:  Nepopravljivi romantik i druga otkrovenja o ljubavi

Glavni mentor radionice bio je filmski reditelj Dejan Petrović – osnivač Međunarodnog studentskog filmskog kampa „Interakcija“. Ostali mentori iz oblasti filma bili su reditelj Vojin Vasović, snimatelj Dragan Vildović, i filmska autorka i montažerka Jelena Maksimović.  Mentori iz oblasti arhitekture bili su finalisti konkursa Future Architecture: Julia Udall, Alex De Little, Jon Orlek, Joe Gilmore i Richard Cook, Ana Ulrikke Andersen, Nina Bačun, Dea Widya, i Viktória Mravčáková.

PHOTO:  Nikola Marković