U subotu, 26. februara u Galeriji Podroom Kulturnog centra Beograda, održana je izložba „ples.pokret.slika“  video i performans radova plesnih umetnika, koje je producirala Stanica Servis za savremeni ples tokom 2021. godine. Svoje radove predstavili su autori i autorke Milica Ivić, Dimitrije Kokanov, Igor Koruga, Marko Milić, Milisava Petković i Jelena Vuksanović.

Na programu su se našli video instalacija „Ditirambi“ (Marko Milić, Jelena Vuksanović, Milisava Petković), video rad „Konstituenti / Constituents“ (Igor Koruga), TikTok koreografsko predavanje „Jedan, dva, tri, dođi, druže, sa mnom pleši“ (Igor Koruga), video intervju sa Dalijom Aćin Thelander (Milica Ivić), performans „Kako objasniti slike muškarcu“ (Dimitrije Kokanov i Igor Koruga) i performans „Blizina dodira“ (Igor Koruga u saradnji sa Anom Dubljević i kostimografkinjom Majom Mirković).

Marijana Cvetković, kustoskinja izložbe i članica Stanice Servisa za savremeni ples, o konceptu izložbe je rekla: „Ovi radovi su nastali u periodu pandemije kada umetnici nisu mogli da koriste uobičajene prostore i načine rada, pa su posegli za onim što im je bilo pri ruci. Takve okolnosti su dodatno doprinele da se umetnici malo više fokusiraju na medij videa i eksperimentišu s njegovim  uvođenjem u prostor performansa. Napravili smo ovu izložbu želeći da pokažemo te radove, ali u isto vreme da iskoristimo priliku da kao plesna zajednica izađemo iz prostora izvođačkih praksi – pozorišta, plesnih studija – i uđemo u izlagačke prostore. To je nešto što nas jako zanima i čime želimo da se više bavimo u narednom periodu“.

Povezana vest:  Generacija Z i kulturno nasleđe Jugoslavije

Ovi umetnici i umetnice, eksperimentišući u mediju videa, transponovali su svoje koreografske, teorijske, poetske i aktivističke ideje u polje u kome se preklapaju fizičko prisustvo tela i kamera. Između dokumentarnog arhivskog zapisa, filtera Tik-Toka, plesnog videa i live snimka tokom performansa, izabrani radovi pokazuju vitalnost koreografskih strategija u ograničavajućim uslovima pandemije, kada su suspendovani prostori zajedničkog neposrednog grupnog rada koji karakteriše izvođačke umetnosti.

Povezana vest:  "Smrt u ružičastom" Đorđa Bajića - misterija puna preokreta i uzbuđenja

Igor Koruga, autor nekoliko radova na ovoj izložbi, osvrnuo se na svoj stvaralački proces tokom, pre i tokom pandemije: „U toku protekle tri godine sam, na različite načine, istraživao temu ranjivosti. Jedna je perspektiva imunokompromitovane osobe sa primarnom imunodeficijencijom u trenutku pandemije. Druga je bila perspektiva žene u patrijarhalnom društvu. Treća se tiče pozicije nezavisnih savremeno-plesnih umetničkih praksi, koje imaju eksperimentalni, avangardni pristup i koje sa te pozicije nezavisnosti propituju određene makro-kulturne politike. Četvrta, koja malo više sve to uobličava, tiče se anti-antropocentrične pozicije nas kao ljudskih bića, koja su u interakciji sa drugim entitetima. Svaka od tih tema poziva na kritičko mišljenje i neku vrstu poziva, solidarnosti i novih oblika zajedništva“.

Povezana vest:  Alani predstavlja letnju zabavu za tinejdžere romane "Mladi Šerlok Holms-smrtonosni oblak" i "Čuvari istorije-početak oluje"

Izložba skicira okvire istraživačkog, arhivskog, aktivističkog i transdisciplinarnog rada Stanice od početka pandemije. U saradnji sa Kulturnim centrom Beograda, javnosti su predstavljeni različiti formati rada i interesovanja plesne umetničke zajednice koja, prevazilazeći granice discipline,  opstaje u neprekidnom traganju za svojim mestom na kulturnoj sceni.

Kustoskinja izložbe je Marijana Cvetković, a organizatorka Olivera Kecojević.  Program se realizuje uz podršku Međunarodnog  fonda za pomoć organizacijama u kulturi i obrazovanju 2021 Saveznog ministarstva inostranih poslova Nemačke, Gete instituta i drugih  partnera: www.goethe.de/relieffund.

Foto: Vladimir Opsenica