Strah i strepnja koje samo u snu nestaju, Let u Egipat kao nova nada i ljudska solidarnost ka drugačijoj budućnosti teme koje su sinoć, odjeknule Srpskim narodnim pozorištem jer je premijerno izvedena drugonajavljivana Cross opera. Ovaj veliki projekat, koje je okupio gradove pobratime, Linc, Modenu i Novi Sad, izrodio je novu originalnu operu napravljenu od tri priče, koju komponuju tri kompozitora, pevanu na srpskom, italijanskom i nemačkom jeziku, te je publika s oduševljenjem pratila temu migracija iz tri ugla.

Prvi deo ove sjajne trilogije „San” kompozitorke Jasmine Matrušić, priča priču o strancima koji se sreću u potrazi za boljim životom, ali njihova komunikacija nije moguća osim u snu, odnosno stvarnosti nedostižnih ideala – slobode, ljubavi i mira u duši. A kada, nakon buđenja, postanu svesni ovog čudnog događaja, osnaženi, ostaju ispunjeni nadom da za njih postoji bolja budućnost.

„Kada se spomenula tema izbeglištva, odmah sam rekla da ću se ja time baviti. Pisati o izbeglicama je vrlo složeno, izuzetno odgovorno i krajnje emotivno“, istakla je Matrušić, dok dramaturškinja Katarina Džon kaže da je tema drugog austrijskog čina „Let za Egipat” kompozitora Hermana Šnajdera, jeste „priča o jednoj svetoj porodici koja dolazi u Egipat i koja ima zdravstveni problem i pokušava da ga reši, ali ih niko ne razume. Poruka modernog društva u ovom činu jeste da se nađe način da se prevaziđe svaka moguća razlika, te da se svi uklopimo u zajednicu“. Treći čin „Šta znaš o budućnosti“ Sandra Kapeleta koristi različite jezike, tj bazira se na i onda zapravo gledamo kako se uklapaju svi različiti narodi zajedno“, rekla je dramaturškinja Katarina Džon.

Povezana vest:  Prvi festival umetnosti “Termagart” na Jahorini tokom poslednje nedelje septembra

Cross Opera, projekat sufinansiran sredstvima programa Evropske unije Kreativna Evropa – potprogram „Kultura“, je operski projekat za koji je Srpsko narodno pozorište dobilo grant u partnerstvu sa operskim kućama Teatro Comunale „Luciano Pavarotti“ di Modena iz Italije i Landestheater Linz iz Austrije.

„Najviši cilj ovog projekta bio je da spoji umetnike iz tri grada kako bi zajedno sarađivali i razmenjivali iskustva. Smatramo da je cilj ostvaren kao i da su se rodila prava prijateljstva zajedno sa poslovnom saradnjom“, istakao je Alesandro Roseri iz teatra iz Modene „Luciano Pavarotti“ iz Modene.

Povezana vest:  Uspomena na Dobricu Erića - "Naša gošća godina"

Upravnik SNP-a Aleksandar Stankov istakao je da se prvu put dešava da Opera SNP-a napravi jednu ovakvu konekciju sa evropskim teatrima.

„Sama tema izuzetno je značajna za današnje vreme s obzirom na uvek aktuelne migracije, i to je ono što smo pretočili u umetnost. Na osnovu prvog projekta Kreativne Evrope, Srpsko narodno pozorište, dobilo je još dva granta za ovu sezonu – jedan će biti operski, drugi dramski, te je tako ovo samo jedna odskočna daska za naš teatar, a to je jedna konstanta kada je reč o evropskim tokovima“, rekao je upravnik SNP-a Aleksandar Stankov.

Povezana vest:  ,,Seviljski berberin" ove subote oduševiće ljubitelje opera

Svako pozorište partner imalo je obavezu da izabere svoj umetnički tim, pa je tako kompozitorka Jasmina Matrišić bila na čelu projekta, dok su ovo ostvarenje sjajno izneli pevači: sopran Evgenija Jeremić i bas Strahinja Đokić. Članovi gudačkog kvarteta su: koncert-majstor Vladimir Ćuković (prva violina), Snežana Tominčić (druga violina), Dragana Lončar (viola) i Nevena Vlaović (violončelo). Ostali vokalni solisti su mecosopran Idil Karabulut, alt Dalila Đenić, tenor Florian Vugk i bariton Euđenio Maria Deđiakomi. Naratorka u izvođenju u Novom Sadu je Nikolina Spasić. Orkestrom diriguje Đorđe Pavlović, a reditelj je Gregor Hores.

Reprizno izvođenje zakazano je za danas, 8. april, dok će Cross opera svoju premijeru u Lincu doživeti 18. i 19. aprila. Postizanje nove i šire publike, interkulturalnog i međuverskog dijaloga, poštovanje različitih kultura i kulturnih izraza i olakšavanje integracije izbeglica su prioriteti Cross opere kao jedne od osnovnih perspektiva Kreativne Evrope.

Foto: Srđan Doroški