Predstavnici kulturne – teatarske organizacije MOTO ispred spektakla – opere za decu pod nazivom „Dečja soba“ danas se susrela sa medijima u Malom pozorištu „Duško Radović“ u Beogradu, povodom uspešne realizacije ovog projekta, delo kompozitora Milenka Živkovića po tekstu – libretu Desanke Maksimović.

Koprodukciju opere od pola sata trajanja potpisuju pozorište za decu „Duško Radović“ i Muzičko opersko teatarska organizacija MOTO, a projekat je nedavno osvojio prestižnu nagradu „Muzika Klasika“ za najbolje koincertno izvođenje u 2021. godini.

Ovom prilikom predstavljen je i novi projekat, takođe opera za decu „Hajde da pravimo operu: Mali dimničar“ Bendžamina Britna, čija će premijera biti 23. septembra.

Dramaturg Ðorđe Kosić, urednik programa MOTO-a, najavio je i rad na novoj operi za decu „Hajde da napravimo operu: Mali dimničar“ britanskog kompozitora i pijaniste Bendžamina Britna (1913-1976).

Muzički komad će biti rađen sa istom autorskom ekipom, dirigent je Milan Nedeljković, reditelji su ponovo Natalija Stanković i Mateja Ðedović, ali ovog puta im je mentor Aleksandar Nikolić, dokazani reditelj opera i aktuelni upravnik Malog pozorišta „Duško Radović“.

Libreto je napisan krajem 40-ih godina i govori o naslovnom junaku, dečaku Semu, koji je u porodičnoj nevolji: otac mu je povređen, i onda je on prinuđen da radi kao dimničar.

Pozorišna priča se fokusira na Semov prvi pokušaj da uđe u dimnjak i govori o prijateljima koji mu pomažu da se izvuče iz nevolje, da stane na noge i vrati se kući.

Povezana vest:  Predstava "Nesporazum" pobednik Bijenala u Crnoj Gori

Kako je Kosić definisao, delo ima atmosferu mnogih romana Čarlsa Dikensa, pre svega „Oliver Tvist“, i pripoveda o empatiji i solidarnosti kod dece koja je vanvremenska.

Nataša Jović Trivić, prvakinja Opere Narodnog pozorišta i programski direktor MOTO-a, predstavila je veoma bogate aktivnosti ove organizacije u narednom periodu – maj i jun, kao i septembar.

Pre svega biće realizovano otvaranje izložbe „Čarobnice“ u Novom Sadu, u okviru programa manifestacije „Evropska prestonica kulture 2022“, gde će biti predstavljene tri srpske i jugoslovenske kompozitorke – nedavno preminula Isidora Žebeljan (1967-2020), Ljubica Marić (1909-2003) i Ljudmila Frajt (1919-1999).

Jedna od autorki izložbe Ivana Kosovac, napomenula je da sama postavka ima interaktivan karakter, traži komunikaciju sa publikom, a projekat predstavlja prostore gde su umetnice stvarale svoju muziku, kao tri celine, tri bioigrafije, tri poglavlja karijera žena rođenih u istom veku, ne i u istoj deceniji.

Sledeća aktivnost organizacije MOTO je planirana 27. maja – mladi operski pevači će nastupiti u Ruskom domu na koncertu naziva „Priroda i ljubav”, kao master klas profesorke Ljudmile Popović.

Već 4. juna, pevači koji su sarađivali sa pozorišnim rediteljem Jagošem Markovićem imaće svoje veče gde će ih jedan od najtraženijih domaćih reditelja sporovesti kroz savremenu glumu, što će veoma značiti i koristiti operskim umetnicima.

Povezana vest:  Predavanje o crnom performansu i Dance On Ansambl otvaraju 15. Kondenz – Festival savremenog plesa i performansa

Koncert mladih kompozitora u Atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu, polaznici projekta „Opera: Past, Present, Perfect!“ zakazan je za 21. jun.

Dragan Stevović, direktor Muzeja Narodnog pozorišta, kao jedan od saradnika projekta “Dečja soba” i ostalih dela MOTO produkcije, podsetio je da se 2021. obeležilo 120 godina od rođenja srpskog kompozitora Milenka Živkovića (1901-1964), čiji su značaj i delo nepravedno zapostavljeni u našoj sredini, a na 53. BEMUS-u je opersko delo izvedeno sa velikim uspehom.

„Dečja soba“ je prva dečija opera koja je u klasičnoj operskoj formi napisana u Srbiji, a izvedena je 20. i 26. februara daleke 1941. godine.

Delo jedinstvenih vrednosti rad je dva velikana srpske umetnosti – Milenka Živkovića i Desanke Maksimović, pokazatelj naprednog mišljenja i visokog razvoja srpske umetničke scene u prvoj polovini 20. veka.

Stevović je istakao da je cilj bio da se deci približi opera kao umetnost sa željom da je zavole i prihvate, i dodao da je retkost danas stvarati opere za decu, koje imaju „jednocifren ili dvocifren broj izvođenja“, ali je naznačio uspeh u vidu važne nagrade „Muzika klasika“, dodeljene nedavno u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu.

Posebno je naglasio da je stvaralaštvo Milenka Živkovića u tom periodu skrajnuto i zapostavljeno, tako da je ovo način da se pruže sećanja na velikog umetnika.

Povezana vest:  Nova verzija "Otela" u JDP-u 23. decembra

Opera za decu je sastavljena od kraćih muzičko-scenskih slika, predstavlja idealan način da se najmlađa publika uvede u svet opere sa kraćom formom od 35 minuta na sceni.

Uloge tumače polaznici projekta „Opera: Past, Present, Perfect!“, kao junaci mama i tata tu su – Biljana Jovanović i Boris Papak, a u rolama dece nastupaju: Olivera Krivokuća, Isidora Bogdanović, Sara Ristić, Mina Nikolić.

Dirigent opere je istaknuti umetnik Milan Nedeljković, reditelji su Natalija Stanković i Mateja Ðedović, pod supervizijom mentora Borisa Liješevića, a autorsku ekipu spektakla čine još – Kompanija Balet Mladih“ Instituta za umetničku igru, koreografi Mila Stijak i Ana Bošković, Hor Dečjeg kulturnog centra „Naći svoju zvezdu“ i dirigent Snežana Despotović, solisti Muzičke škole Vojislav Vučković“, klasa prof. Maje Ðokić, orkestar – polaznici projekta „Opera: Past, Present, Perfect!“ i profesionalni muzičari.

Opera „Dečja soba“ komponovana je po motivima istoimene kratke priče naše pesnikinje Desanke Maksimović, i predstavlja prve korake kompozitorske prakse usmerene na najmlađu publiku u Srbiji u četvrtoj deceniji 20. veka kao i biser opusa Milenka Živkovića i naše kulturne baštine.

Ideja za rekonstrukciju i izvođenje ovog dela je proizašla iz projekta „Opera: Past, Present, Perfect!“ koji MOTO i „Duško Radović“ realizuju pod pokroviteljstvom “Kreativne Evrope”.