Premijera predstave „Gospođa Ajnštajn“ prema tekstu Snežane Gnjidić, u režiji Karin Rosniček, biće izvedena 30. juna od 20.30h na maloj sceni „Raša Plaović“ Narodnog pozorišta u Beogradu, najavila je autorska ekipa danas u susretu sa medijima u Muzeju NP.
Jedine dve uloge u ovoj intimnoj duo drami igraju – Dušanka Stojanović Glid kao Mileva Marić Ajnštajn i Goran Jevtić kao veliki naučnik Albert Ajnštajn, a projekat je deo pozorišnog programa 30. Beogradskog letnjeg festivala – BELEF 2022.
Novi komad o bračnom paru Ajnštajn, nakon uspešne predstave „Mileva Ajnštajn“ Vide Ognjenović od pre dve decenije takođe u Narodnom pozorištu, jeste priča o ljubavi i strasti, poverenju i izdaji.
Rediteljka Karin Rosniček je osnivač i umetnički direktor mladog „Teatra iseljenika“ (Expats Theatre) u Vašingtonu i tamo je od 2019. režirala četiri predstave (po jednu godišnje), među kojima je upravo američka verzija duo drame „Gospođa Ajnštajn“ (proleće 2020).
„Komad poznajem do detalja, u potpunosti, jer sam ga već postavila na scenu pre dve godine. Ovde me je malo uhvatio strah, jer sada taj isti tekst režiram ali na srpskom jeziku, sa srpskim glumcima, sa kojima komuniciram na engleskom. Imala sam zaista fantastične vaše glumce, i Dušanku i Gorana“, rekla je rediteljka Rozniček.
Drama je zapravo zasnovana na novim saznanjima o doprinosu Mileve Marić u stvaranju najpopularnije naučne teorije na svetu – teorije relativiteta.
Na osnovu izučavanja biografija čuvenog bračnog para, gde je svedočanstvo lična prepiska između Mileve i Alberta, kao i pisma koje su oboje slali Milevinoj prijateljici sa studija Heleni Savić, ova drama pruža priliku da se dublje pronikne u tajanstvene sile koje su oblikovale sudbinu naše naučnice Mileve Marić Ajnštajn.
„Ovo je sada način da saznamo sve iz vizure Mileve Ajnštajn, da vidimo i čujemo kako je sve to izgledalo, da pružimo mogućnosti da i ona ima glas da nam sve ispriča“, analizirala je rediteljka.
Autorka drame Snežana Gnjidić otkrila je da se njeno delo bazira na autentičnim pismima između Mileve i Alberta, koje je pronašao unuk najbolje Milevine prijateljice na jednom beogradskom tavanu.
„Ta žena visoko obrazovana i poliglota je bila izneverena, imala je veoma tešku sudbinu i puno je propatila. Mileva je opet bila vesela u početku, pratila je Alberta svim u njegovim ludostima. Ovde smo skloni da ga osuđujemo, prvenstveno jer je zapostavio nju i njihovu decu, nije obračao pažnju“, objasnila je dramaturškinja Gnjidić.
Glumica Dušanka Stojanović Glid, koja će 30. juna premijerno odigrati Milevu Ajnštajn, ne slaže se sa da je naučnica puno propatila niti bila toliko nesrećna.
„Istina, imala je težak život, ali smatram da svako danas u životu ima onaj teret koliko može da ga podnese. Tako se i ona borila, imala je kapacitete i hrabrosti da se nosi sa svim poteškoćama“, smatra Stojanović Glid i dodaje da prvi put tumači ličnost pametniju od sebe, i da joj je prijala ta novina.
„Završavamo jedan veoma zahtevan i kvalitetan rad na ovoj predstavi, što ćete svi videti 30. juna na premijeri, i nekad je malo nezgodno izlaziti na samom kraju sezone sa novim projektom. Ovo je bila mala, dobra i zaista prava ekipa, koja je realizovala emotivni, mentalni i metafizički komad“ podvukla je glumica Glid.
Goran Jevtić kao Albert Ajnštajn je ovde u drugom planu u odnosu na svoju partnerku, jer je težište drame iz vizure Mileve.
„Svi smo više puta gledali i čitali o njima, čitav svet zna tu tužnu priču i kako se ona završava, poznat nam je njihov veoma kompleksan odnos. Ali, ovde je suština drame u tome kako su se oni i pored svega veoma voleli, u čemu leži snaga i posebnost predstave“, rekao je Jevtić i primetio da je i teorija relativiteta ovde prikazana kroz ljubavni, bračni, porodični odnos.
„Nigde nisam video ništa slično u dramama, posebno jer se vidi kako se Mileva i Albert zabavljaju, uživaju jedno sa drugim, imaju bliskost i duhovitost između sebe“ naveo je Goran Jevtić, koji je na BELEF-u bio prisutan i 26. juna sa takođe duo dramom „Pluća“ sa Suzanom Lukić, u Amfiteatru Botaničke bašte, u produkciji Madlenianuma, čija je premijera bila u maju.
Upravnik Narodnog pozorišta, glumac Svetislav Goncić je naglasio da je izbor inostrane rediteljke specifična ideja da se proširi saradnja sa autorima i van Srbije, i nada se da će se ta praksa nastaviti još više u narednim periodima.
Goncić je pohvalio Karin Rosniček da je osnovala „Teatar iseljenika“ u Vašingtonu čiji je cilj da predstavi dela savremenih dramskih pisaca koji se bave aktuelnim društveno-političkim temama (“Izlazak na površinu”, “”Pankrac “45”, “Badnje veče”), gde spada i “Gospođa Ajnštajn” kao tema koja nas se veoma tiče, te je zahvalan autoski Gnjidić što ih je povezala sa rediteljkom.
Direktorka drame Molina Udovički Fotez podsetila je da se ova sezona u NP bavi negovanjem savremenog dramskog pisma, tako da su izvedene nedavno dela – „Godine vrana“ Siniše Kovačevića i „Uspavanka za Aleksiju Rajčić“ Ðorđa Kosića.
Takođe, Udovički je najavila danas početak rada na adaptaciji romana-poeme „Deca“ Milene Marković, koji je dobio NIN-ovu nagradu za najbolji roman iz 2021. godine i time se nastavlja podrška savremenoj domaćoj literaturi i kroz ženske autore.
Rediteljka Rosniček potpisuje i izbor muzike, a autorsku ekipu čine i – dramaturg Ðorđe Kosić, scenograf Jasna Saramandić, kostimograf Petra Fotez, o scenskom govoru će brinuti Ljiljana Mrkić Popović, dok je u ekipi i Ana Vavrzinjak – gost saradnik u produkciji, kao deo programa razmene osoblja Evropske pozorišne konvencije.
Foto: Antonio Ahel/ATA Images