Izložba Mlečni put, koja obuhvata radove preko 40 umetnika, umetnica i umetničkih grupa iz Novog Sada, Srbije i internacionalne umetničke scene, kroz istoriju, ali i uključivanje relevantnih savremenih umetničkih praksi, biće otvorena 25. novembra u 19 časova u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine.
Neki od pionira medijske umetnosti i aktivizma će prvi put biti predstavljeni u Srbiji. Među njima je američki umetnik Bil Vajola, začetnik video-umetnosti kojom se bavi preko 40 godina, kreirajući specifične ambijente koji su uticali na globalni razvoj videa. Zatim, dela Hermana Niča, koji je bio vodeća ličnost bečkog akcionizma, te radovi radikalnog političkog umetnika Pjotra Pavlenskog. Publika će imati priliku da se bliže upozna sa životom i umetničkim radom Ulaja, jednog od prvih stvaralaca polaroid fotografija, ali i performansa realizovanih kroz saradnju sa bivšom partnerkom Marinom Abramović.
Izložba će biti dostupna za posetioce do 30. decembra 2022. godine na nekoliko lokacija: u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, Likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada, i Kreativnom distriktu – BIRO. Kustoskinja izložbe je dr Sanja Kojić Mladenov.
Otvorena forma izložbe podrazumeva integrisanje različitih medijskih, procesualnih i interdisciplinarnih istraživanja, performans i kolektivne akcije, intervencije u realnom i digitalnom prostoru, diskusije i razmene, uz utopijske i društveno-kritičke stavove.
Izložba prezentuje primere nestabilne i emancipatorske umetničke prakse, od avangarde do savremene, medijske i postmedijske umetnosti. Za svoje polazište referiše na rezultate projekta Trajni čas umetnosti, Centra za nove medije_kuda.org usmerenog na mapiranje društvene i umetničke istorije Novog Sada, a kroz predstavljanje mreže protagonista i referenci, umetničke, društvene i političke teorije i prakse koja je uticala na novosadsku neoavangardu šezdesetih i sedamdesetih godina XX veka.
Centralni deo izložbe, iz tog razloga, zauzima mapa „Medijske ontologije”, kao ključni segment projekta Trajni čas umetnosti, koja prezentuje istraživačku metodologiju projekta i pokriva polje istorijskih avangardi sa početka dvadesetog veka, preko posleratne neoavangarde, pa sve do savremene umetničke medijske produkcije. Izložba se dalje razvija širim sagledavanjem lokalnih i međunarodnih praksi, prezentovanjem drugih projekata svojevrsnog mapiranja umetničke scene, kao što je East Art Map slovenačke grupe IRWIN, društvenih i interdisciplinarnih pozicioniranja vidljivih u delu Društveni portreti Uroša Đurića, radijskom podkastu Femkanje Bojane Knežević i Katarine Petrović, psihogeografskim mapiranjima grupe diSTRUKTURA, te mrežnih mapiranja prisutnih u projektima Vladana Jolera i Kejt Kroford.
Projekat Mlečni put je zamišljen kao javni segment rada Centra za intermedijsku i digitalnu umetnost MSUV, okrenut mapiranju, afirmaciji i prezentaciji intermedijskih, interdisciplinarnih i hibridnih pristupa umetnosti, kao i nastavku uvođenja novih funkcija Muzeja u odnosu na različite procese u savremenoj kulturi. Stručni saradnici na projektu su Zoran Pantelić i Centar_kuda.org.
Učesnici i učesnice izložbe su: Katarina Allfa, Apsolutno, Arhiva MSUV – projekti u Kineskoj četvrti / Kreativnom distriktu, Atelje DT20, Dimitrije Bašičević Mangelos, Ilia Belorukov, Danica Bićanić, Centar za nove medije_kuda.org, Atilla Csernik, Christo and Jeanne-Claude, Vuk Ćosić, Tibor Bada (Bada Dada), Aleksandar Davić, diSTRUKTURA, Doplgenger, Čedomir Drča / Slobodan Tišma, Uroš Đurić, IRWIN, Vladan Joler / Kate Crawford, Novi_Sad / Isaac Niemand, László Kerekes, Bojana S. Knežević / Katarina Petrović, Katalin Ladik, Sanja Latinović, Mirko Lazović, Hermann Nitsch, Novosadska gradska komuna / Božidar Mandić, Pyotr Pavlensky, Dan Perjovschi, Zoran Popović, Bogdanka Poznanović, Darija S. Radaković, Marica Radojčić, Milica Rakić, Vujica Rešin Tucić, Saša Stojanović, Bálint Szombathy, Judita Šalgo, Predrag Šiđanin, Rastislav Škulec, TOKI Art Space, Ulay, Verbumprogram (Ratomir Kulić, Vladimir Mattioni), Bill Viola, Dragan Vojvodić, Želimir Žilnik, Radionica – Akademija umetnosti Novi Sad / Novi likovni mediji.
Pokrovitelj MSUV je Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama. Podršku izložbi pružili su Fondacija „Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022” – „Druga Evropa”, Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji i EU-Japan Fest iz Tokija.