U galeriji i umetničkoj rezidenciji Hestia, otvorena je izložba fotografija „The Past In The Present’’ umetnika Mihalisa Papasa iz Grčke i Mihaila Vasiljevića iz Srbije.
Iako imaju potpuno različit pristup temi, ono što povezuje ova dva umetnika je interesovanje za tradiciju zemalja iz kojih potiču – Grčke i Srbije.
Projekti Ethos i Mitos grčkog fotografa Mihalisa Papasa donose fotografije fokusirane na
folklornu tradiciju Grčke, odnosno na narodne rituale, verske običaje i narodne nošnje iz različitih krajeva te zemlje. Projekat Ethos – druga strana Grčke je reportažna fotografija koja prikazuje mešavine rituala, većinom paganskog i pravoslavnog porekla. Projekat Mitos – nit Grčke nastavak je projekta Ethos, a začpočet je u vreme pandemije kada su otkazani svi događaji, te je umetnik počeo da istražuje narodne nošnje, maske, kostime…
„Mihalisa Papasa je zanimalo kako se čuvaju narodne nošnje i kostimi i način na koji se ovi predmeti i tradicija prenose sa kolena na koleno. Tako na izložbi možemo primetiti režiranu fotografiju na kojoj Papas razne generacije obučene u nošnje i kostime stavlja u specifično okruženje, karakteristično za Grčku i često ih fotografiše i sa atributima simbolične vrednosti kao što su stare fotografije, ogledalo, hleb, itd“ – kaže kustoskinja izložbe, Neva Lukić.
Mihailo Vasiljević u projektu Srpska mitologija, srpskoj mitologiji i tradiciji pristupa iz potpuno drugog ugla od kolege Papasa (kome su u fokusu uglavnom ljudi). Kod Mihaila fotografije nastaju kroz putovanja na određene destinacije unutar Srbije i bave mešavinom rituala paganskog i hrišćanskog porekla. Vasiljevićeve fotografije nemaju intenzivan kolorit i donose svakodnevne predmete, pejzaže i prirodne fenomene, te ne trpe dekor i inscenaciju.
„Kroz svoj projekat Srpska mitologija, bavio sam se najviše identitetskim pitanjem Srbije. Naglasak je na običnim motivima iz svakodnevnice. Ceo narativ o srpskoj mitologiji se kod mene vrši preko slika, koje su pažljivo birane i balansirane i sve imaju sličnu atmosferu. U fokusu fotografija su predmeti i fenomeni, koji imaju određenu simboliku, kao što su bosiljak, vuna ili jabuka“ – kaže Mihailo Vasiljević.
Neva Lukić kaže da s obzirom da Srpska mitologija ne donosi slikovite kič atrakcije amaterske etnofotografije, umetnik Mihaio Vasiljević ovu seriju naziva obrnutom etnografijom koja nije nastala sa ciljem didaktičke ilustracije, već kao konstatacija da su savremena srpska mitomanija i kulturni diskontinuitet koji je prati u direktnoj vezi sa nepoznavanjem sopstvene istorije.
Izložba The past in the present biće otvorena do 17. septembra 2023. godine, a kako nalaže praksa galerije Hestia, imaće i svoje prateće programe.
Biografije umetnika:
Grčki fotograf Mihalis Papas istražuje folklornu tradiciju Grčke prikazujući narodne i religijske običaje. U periodu 2022-2023. časopis Vogue ga je istaknuo kao spotlight fotografa (Spotlight photographer) za projekat Mitos u kojem se bavi ženskim tradicionalnim nošnjama iz cele Grčke.
Projekat Mitos premijerno je prikazan u muzeju Fragonard u svetskoj prestonici parfema Grasu, u Francuskoj i predstavlja varijaciju izložbe Ethos, koja je uspešno prikazana u Muzeju grčke kulture Benaki.
Objavljivao je fotografije širom sveta, uključujući New York Times, The Guardian, National Geographic, VICE US i druge.
Saradnik je novina Kathimerini i časopisa Gastronomos.
Više informacija: pappasmichael.com
Mihailo Vasiljević diplomirao je 2005. godine na Katedri za fotografiju, Akademija umetnosti BK, Beograd. Master studije Teorije umetnosti i medija završio 2009. godine na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Od 2019. godine na doktorskim studijama Istorije umetnosti, Filozofski fakultet u Beogradu. Od 2001. godine, njegovi radovi izlagani su na brojnim izložbama. Dobitnik je nagrade Different Worlds: Young Contemporary Photography, Ljubljana, 2015; bio je finalista nagrade Dimitrije Bašičević Mangelos (2015, 2016). Radio je kao predavač na Akademiji umetnosti BK (2005-2009) i kao docent na Novoj akademiji umetnosti (2009-2016) u Beogradu. Bio je koosnivač je i kourednik nezavisnog udruženja Centar za fotografiju (2011-2019). Njegov umetnički i teorijski rad vezan je za fotografiju kao društveni fenomen i usmeren je na istraživanje ideoloških obrazaca i kulturnih procesa.
Više informacija: mihailovasiljevic.com
Foto: Galerija Hestia