U okviru programa umetničkog filma “Artist’s Film” u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, u subotu 30. septembra održan je razgovor sa umetnikom Anrijem Salom, koji se predstavio video i zvučnom instalacijom Take Over. Njegov rad se sastoji od dva filma i bavi se centralnim temama u opusu ovog umetnika, u okviru kojih on istražuje odnose između muzike i narativa, arhitekture i filma, prožimajući kvalitete različitih medija na kompleksne i intuitivne načine kako bi stvorio dela u kojima jedan medij preuzima kvalitete drugog.

Marijana Kolarić, direktorka Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i kustoskinja programa “Artist’s Film”, ovim povodom je izjavila: “Program umetničkog filma Artist’s Film u Muzeju savremene umetnosti pokrenut je sa idejom da ponudi živopisan prikaz odabranih umetnika i njihovih dela koji su inspirisani filmom kao medijem i osećaju potrebu da ga tumače i odgovore na svoj način. U ovogodišnjem prvom izdanju programa umetničkog filma imamo zadovoljstvo i čast da predstavimo izbor filmova umetnika koji su u dosadašnjoj praksi stekli najviša svetska priznanja i slavu u oblasti filma i to Anri Salu, Širin Nešat i Ali Čerija. Kroz ovaj program, pored prikazivanja filmova, u organizovanim razgovorima sa gostujućim umetnicima, domaća publika je u prilici da se upozna sa produkcijom i procesom stvaranja umetničkog filma, kao i sa posebnim aspiracijama svakog od gostujućih umetnika, kao što je to bila prilika danas u razgovoru sa Anri Salom. Anri Sala predstavio se danas ne samo kroz rad koji ovom prilikom prikazujemo Take Over, već smo u razgovoru uspeli da saznamo celokupan njegov stvaralački put, specifične kreativne procese kroz koje je umetnik prolazio kao i da dobijemo pregled nekih najzanimljivih ostvarenja koje je do sada uradio”.

Povezana vest:  Roman „Zahir" Paula Koelja od 8. jula u prodaji

Umetnik Anri Sala je povodom gostovanja u Beogradu izjavio: “Take Over je rad koji čine dva filma, pri čemu svaki od njih razrađuje odnos između ljudskog bića – pijaniste, i instrumenta –  samosvirajućeg klavira. Istovremeno se bavi odnosom između dve poznate himne. U njemu se spajaju čovek i mašina, dve himne, i istorija. Pritom se ovo dešava nedaleko od drugog geografskog spajanja, dve reke u jednu, doslovno nekoliko metara odavde. Naravno, postoji i veza s zgradom koja je obnovljena, ali predstavlja primer socijalističkog modernizma. Ovo nije rad specifično osmišljen za ovaj prostor, ali  mi se dopada spoj između dve reke, dva himne i dve entiteta”.

Kontekst i polaznu tačku rada Take over  čine dva poznata muzička dela, Marseljeza i Internacionala, povezana prepletenom političkom i kulturnom istorijom. Napisana 1792. godine, Marseljeza je bila usko povezana sa Francuskom revolucijom, ali se brzo proširila i na druge zemlje gde je postala simbol za zbacivanje represivnih režima. Stihovi Internacionale iz 1871. prvobitno su takođe bili usaglašeni sa melodijom Marseljeze, sve do 1888. godine kada je komponovana njena originalna muzika a pesma je potom postala himna socijalističkog pokreta.

Povezana vest:  Francuska stip autorka Alizee de Pin započela umetničku rezidenciju u Pančevu

Obe himne pretrpele su velike promene u svojim političkim konotacijama: od revolucije, revitalizacije, socijalizma, otpora i patriotizma, do dodatnih asocijacija na kolonijalnu istoriju i ugnjetavanje u drugoj polovini dvadesetog veka (kao nacionalne himne Francuske i Sovjetskog Saveza, respektivno). Ipak, do današnjeg dana njihovo značenje ostaje u fluksu, jer se dve pesme nastavljaju prisvajati.

Film Take Over Anri Sale gradi čujno bliske ritmičke odnose ove dve političke himne otkrivajući muzičko srodstvo kao trag njihovog promenljivog simboličkog značaja. Zvuk bukvalno određuje filmove, čiji je promenljivi fokus vezan za muzičke tonove i pokrete klavirskih dirki koje ih proizvode – čak i ako osnovni sistem ostaje neuhvatljiv.

Oba filma prvobitno su zamišljena da se prikazuju istovremeno sa njihovim odgovarajućim zvučnim zapisima koji se prepliću u tandemu. Za ovu priliku u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, filmovi će biti prikazani jedan za drugim u periodu od 29. septembra do 8. oktobra.

Umetnik iz Berlina Anri Sala rođen je 1974. u Tirani, Albanija. Njegov rad je izlagan na mnogobrojnim samostalnim izložbama i to: na izložbi u Bourse de Commerce, Pariz (2023); Kunsthaus Bregenz (2021); Cisterna Buffalo Baiou Park, Hjuston (2021); Centro Botin, Santander (2019); Mudam, Luksemburg (2019); Castello di Rivoli Museo dArte Contemporanea, Torino (2019); Museo Tamaio, Meksiko Siti (2017); Novi muzej, Njujork (2016); Haus der Kunst, Minhen (2014); Centar Pompidu, Pariz (2012); Galerija Serpentine, London (2011); Muzej savremene umetnosti Severni Majami (2008); i ARC, Musee dArt Moderne de la Ville de Paris (2004). Sala je učestvovao i na velikim grupnim izložbama i bijenalima u svetu, uključujući 57. Venecijansko bijenale (2017), dOCUMENTA (13) (2012), 29. Bijenale u Sao Paulu (2010) i 4. Berlinsko bijenale (2006). Godine 2013. izabran je da predstavlja Francusku na 55. Venecijanskom bijenalu. Anri Sala nagrađen je Prik Gilles Dusein 2000. godine; nagradom za mladog umetnika na Bijenalu u Veneciji 2001. i nagradom Absolut Art, Stokholm, Švedska 2011, a dobitnik je i Vincentove nagrade, Den Hag, Holandija 2014. godine.

Povezana vest:  KONKURS GALERIJE DOMA OMLADINE BEOGRADA ZA IZLAGANJE U 2011. GODINI

Muzej savremene umetnosti u Beogradu je ove jeseni pokrenuo program umetničkog filma – posvećen pokretnoj slici, videu i filmu kao sve popularnijoj i neprestano razvijajućoj umetničkoj formi. Umetnici ovogodišnjeg filmskog programa u MSUB su Anri Sala, Širin Nešat i Ali Čeri.

Već sledeći razgovor sa umetnicom Širin Nešat biće upriličen u MSUB u petak 13. oktobra sa kojim će i započeti program emitovanja i predstavljanja filmova ove Američke i svetski priznate umetničke zvezde.

Generalni sponzor programa je Raiffeisen banka a tehnički omogućio EPSON.

Foto: Bojana Janjić