Na 16. izdanju Kondenza – Festivala savremenog plesa i performansa koji se, pod sloganom „Feminističke budućnosti“, od 27. oktobra do 4. novembra održava u Beogradu u organizaciji Stanice Servisa za savremeni ples, na programu će biti i veliki broj diskusija, predavanja i radionica, grupisanih u program Feministička škola.
Feministička škola je pokrenuta u okviru projekta apap – Feminist Futures. Koncipirana je kao prostor razmene znanja i ideja nastalih kroz savremeni ples (umetnička dela, kustoski rad, obrazovanje u plesu, kritičko pisanje…), ali takođe i kroz društvene, političke i ekonomske sile koje utiču na rad u plesu. Feministička škola takođe služi kao platforma na kojoj će biti predstavljeni Staničini programi i saradnje putem kojih artikuliše i deli sopstvene prakse feminističke aktivacije umetnosti i kulture u društvu.
U subotu 28. oktobra, od 12 do 15 časova u Magacinu, održava se radionica – radna grupa “Ka feminističkoj dramaturgiji” pod rukovodstvom Ane Dubljević. Rad grupe će se bazirati na tekstualnim materijalima knjige „Feministički pornopejzaži. O feminističkom dramaturškom mišljenju u praksi plesa i performansa“ ove autorke. Knjiga nas poziva da, kao polazište za refleksiju i diskusiju, posmatramo (feminističku) dramaturgiju ne samo kao produkciju značenja na sceni, već i šire, kao zajedničku praksu mišljenja-osećanja unutar procesa stvaranja, organizacije, produkcije i komunikacije dela.
Narednog dana, u nedelju 29. oktobra u 17:30 na istoj lokaciji, biće održano predavanje Nebojše Milikića „Kretanje u vreme statusa quo”. U fokusu ovog predavanja su odgovori na kulturnu hegemoniju status quo režima koja čini da ideja drugačijeg sveta deluje u najmanju ruku čudno, lako sistematski potisnuta i ignorisana, ili čak razarajuća, podložna rutinskoj demonizaciji i proganjanju. Ideje o drugačijem, univerzalno pravednom i humanom svetu su izostavljene iz repertoara globalnog dramskog pozorišta. Te ideje su prepreka sve intenzivnijem univerzalnom toplom i hladnom ratovanju, koje je sve više motivisano ili nadoknađeno toplim i hladnim kulturnim ratovima.
U ponedeljak 30. oktobra od 17h do 20h u Magacinu, na programu je radionica “Systering – Practicing Feminist Governance”. Radionica će biti posvećena prezentaciji knjige “Systering”, zajedničkog rada učesnika četvrtog ciklusa programa “Critical Practice (Made in Yu)”, programa mreža Nomad Dance Academy i apap – Feminist Futures. Ova knjiga nudi feminističke pristupe pitanjima rada u svetu savremenog plesa kroz brigu, nežnost, sestrinske odnose i pažljivo slušanje. Dvoje od šest autora vodiće interaktivne diskusije i kolektivno maštanje o tome šta sve “systering” može da bude.
Radionica “Koreografije slatkosti-nasilja” Zrinke Užbinec na programu je u utorak 31. oktobra od 12 do 14 časova u Magacinu. U dvosatnoj razmeni, Zrinka će predstaviti segmente svoje koreografske i feminističke prakse, te teorijskog istraživanja o povezanosti slatkosti i nasilja koje izvodi unutar doktorata na Univerzitetu Coventry (Velika Britanija). Temelj istraživanja je koreografija i njena sposobnost razotkrivanja dvosmislenih, nestabilnih i nebinarnih spojeva.
Za petak. 3. novembar 17:30 u Bitef Art Kafeu, zakazan je razgovor ”Nekada davno u plesnoj biblioteci: poetika i kontekst između Srbije i Brazila” na kome će učestvovati specijalni gosti festivala, Neto Machado i Jorge Alencar. Njih dvojica su su 2017. godine proveli tri meseca u umetničkoj rezidenciji StationOne Stanice Servisa za savremeni ples u Beogradu radeći na projektu „Plesna biblioteka” i otvarajući pitanja: kako napraviti koreografsku situaciju koja obuhvata različite narative, tela, glasove, pokrete i postojanja? kako prevazići granice “zvanične istorije” i zajednički proizvesti znanje? Od tad prepoznaju bliskost srpske i brazilske plesne scene, a taj uvid i danas prožima njihov rad.
Poslednjeg festivalskog dana, u subotu 4. novembra od 17:30 u Muzeju afričke umetnosti, biće predstavljen multidisciplinarni projekat “Arus Femia” umetnice Zie Soares, iz koga nastaju predstava, niz konferencija, kratki igrani film, kratki dokumentarac i digitalna animirana knjiga.
Ovaj projekat potiče iz nasleđa žena Zapadne Afrike, posebno žena iz Gvineje Bisao, koje su pre 400 godina, idući ka američkom kontinentu na robovlasničkim brodovima, izumele strategiju preživljavanja: sakrivanje crnih pirinčanih zrna u svoje ispletene kose. U diskusiji pod nazivom “Uloga žena u ruralnim predelima u očuvanju genetskog, botaničkog, ljudskog i kulturnog nasleđa” učestovaće Zia Soares – rediteljka i glumica iz Lisabona; Adenike Oladosu – ekofeministkinja, aktivistkinja za klimatsku pravdu iz Nigerije; Saša Petrović – aktivista za klimatsku pravdu koji istražuje polje agroekologije i moderator razgovora, Peđa Momčilović.
Tokom festivala imaćemo priliku da upoznamo novu generaciju učesnika programa “Critical Practice (Made in Yugoslavia)”. Program je namenjen osnaživanju diskurzivnog promišljanja savremenih izvođačkih umetnosti i dosezanje savremenog plesa do što šire publike. Ove godine u petoj generaciji učesnika su Szymon Adamczak iz Poljske, Nefeli Gioti iz Grčke, Elen Rose Light iz SAD, Ana Popović iz Srbije, Myrto Sarma iz Grčke i Micha Tsouloukidse iz Nemačke koji će moderirati razgovore sa umetnicima i publikom nakon svake predstave i svojim kritičkim zapisima o temama i programima festivala doprineti njegovom sadržaju, ali i boljoj komunikaciji prema publici. Na ovakav način Kondenz godinama neguje kritički dijalog unutar festivala, ali i publiku koja je radoznala, slobodna i koja se uvek vraća.
Foto: Promo