U petak 28. juna u 19 časova, u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu biće otvorena izložba “The Arrangement(s)” umetnice Marine Marković. Ova izložba na izvestan način predstavlja završni deo serije performansa fokusiranih na pitanja odnosa moći u svetu umetnosti, u okviru umetničkog tržišta, institucionalnih politika, ali pre svega i moći u odnosu na žensko telo. Kustoskinja izložbe je Teodora Jeremić.

Marina govori jezik korporealnog, njena praksa zasnovana je na ogoljavanju struktura koje subjekat drže u iluziji vezanosti za određeni društveno očekivani model ponašanja, i kroz različite medije (video, instalacija, performans), i različite forme potčinjenosti i dominacije u odnosu na žensko telo autorka preispituje tananu granicu između slobodne volje i biopolitičke prinude u životu žene, granicu između ličnih izbora i pritiska društva, zahteva umetničkog tržišta, koristi institucija i pojedinaca.

Povezana vest:  "Mi protiv vas" i "Izgubljena sestra" najtraženiji naslovi na početku Sajamskih dana

Permeabilnost tih granica, i dvostruku prirodu moći koja se konstantno predaje i preuzima, dodatno se potvrđuje činom tetoviranja, tim simboličnim činom prodiranja egzorealnosti u endorealnost, koje se događa prema unapred utvrđenim i dogovorenim pravilima, nekada između autorke i različitih institucija, a ovaj put između autorke i teoretičara i teoretičarki umetnosti koji njen rad “čitaju”, “tumače”, “definišu” i čije će delove tekstova, kao metateorijski tekst, Marina tetovirati tokom performansa.  Autori ovih tekstova su Ješa Denegri, Matthieu Lelievre, Lucrezia Nardi, Daniele Capra, ORLAN.

Povezana vest:  Arhitekta Milan Zloković u fokusu otvaranja 19. Beogradske internacionalne nedelje arhitekture

Tako, serijom radova “The Arrangment(s)” Marina otvara pitanje pozicija moći koja dolazi od spolja, inskripcija koje se upisuju u žensko telo, istina koje se nameću, značenja u nastajanju.

Kao što Kristeva navodi da subjekt mora iznova i iznova uspostavljati govorni/čitalački/spisateljski akt kako bi održao iluziju čvrstine sopstvenih granica, tako i Marina svakim novim “upisivanjem” na kožu kao mesto kontakta, susreta i “mesto gde se delovanje, sloboda izbora i individualno osnaživanje spajaju sa pritiscima kulturne moći i tenzijama društvene/personalizovane kontrole” (Faber) ponovo uspostavlja domete pregovaranja, otvara novi dijalog, ostvaruje novi dogovor, i preispituje granice ali i ulogu pojedinca u restrukturiranju, reformulisanju i transformaciji struktura i disrupciji pozicija moći.

Povezana vest:  Pozorišna jesen za tinejdžere treći put u Domu omladine Beograda

Izložba će biti otvorena do 25. avgusta 2024. godine.

Foto: Ivan Zupanc