U ponedeljak, 16. decembra, u Muzeju savremene umetnosti otvorena je izložba Trag kao zapis i simbol – Ana Viđen autorke dr Rajke Bošković, u okviru ciklusa UMETNOST I LIČNOST, skulptorke iz kolekcije MSU (4). Prisutnima su se na otvaranju obratile Marijana Kolarić, direktorka MSU, i autorka izložbe Rajka Bošković, muzejska savetnica i kustoskinja zbirke skulpture MSU.

Marijana Kolarić je u svom uvodnom obraćanju navela: “Ciklus posvećen ženama skulptorkama nastao je sa idejom da podstakne razmišljanje o umetničkim putanjama žena vajarki kao i da podseti na doprinos onih autorki koje su obeležile skulpturu 20. i 21. veka u našoj sredini. Danas imamo tu čast i zadovoljstvo da javnost podsetimo na doprinos Ane Viđen kao jedne od autorki koja nedvosmisleno opisuje karakter upravo žene koja je hrabro i smelo ulazila u koštac sa materijalima kao što su kamen i mermer, vešto savladavajući sve prepreke i predrasude, probijajući se smelo u svet skulpture, i to u medij koji je sve do sredine prošlog veka u našoj sredini važio za dominatno muškim. U svom umetničkom opusu od preko šest decenija, Ana Viđen istražuje dejstvo prirodnih procesa na samu materiju, prepoznajući u njima mogućnost za stvaranje sopstvenog umetničkog izraza.”

Povezana vest:  Jedinstveni paviljon književnosti u Novom Sadu – Evropskoj prestonici kulture

Rajka Bošković je navela da su na izložbi, pored odabranih skulptura minijaturnog i galerijskog formata, predstavljene i monumentalne skulpture Ane Viđen koje su postavljene u slobodnom prostoru širom Srbije, sa idejom da se kroz kratke filmove snimljene dronom one dožive u punoj veličini i njihovom prirodnom okruženju.

“S obzirom na činjenicu da je samo manji broj skulptura Ane Viđen realizovan u trajnom materijalu, a da je veći deo ostao neizveden, poseban segment izložbe posvećen je upravo tim delima koja su, iako ostavši samo u domenu ideje, nezaobilazna za sticanje potpunog uvida u njeno delo”, istakla je autorka izložbe i zaključila: “Sagledavajući celokupni opus Ane Viđen može se reći da ono suštinsko što odlikuje njena dela jeste trag; trag kao zapis neumoljive promenljivosti prirodnih i životnih tokova i u doslovnom i u simboličkom smislu; trag koji je preobražen u duboko proosećan umetnički iskaz, podjednako ubedljiv u kamenu, bronzi, gipsu ili kamenini, po čemu se ovaj skulptorski opus izdvaja i pamti kao poseban, prepoznatljiv i autentičan”

Povezana vest:  "Panterka" Stefani dez Or, roman o Kartijeu, Parizu, nakitu

Tokom trajanja izložbe, pored javnih vođenja, biće održan i ciklus predavanja Misao o skulpturi (4) koji će održati autor ciklusa i izložbe dr Rajka Bošković, sa posebnim gostom za svaku od odabranih tema.

Izložba traje do 24. februara 2025. godine.

ANA VIĐEN (Dubrovnik, 1931), diplomirala je i završila postdiplomske studije na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu (1954 -1961). Boravila u Grčkoj (Atina) na jednogodišnjoj specijalizaciji kao stipendista grčke vlade (1961-1962). Član je ULUS-a (od 1961.) Izlagala je na desetak samostalnih i na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Njeni radovi se nalaze u mnogim muzejskim zbirkama i galerijama i to u Muzeju savremene umetnosti i Muzeju Jugoslavije u Beogradu, Muzeju savremene umetnosti u Skoplju (Makedonija), Narodnom muzeju Crne Gore u Cetinju (Crna Gora) i dr. Izvela je veći broj monumentalnih skulptura u slobodnom prostoru. Dobitnik je više nagrada, između ostalih, Specijalne nagrade na Bijenalu jugoslovenske skulpture u Vrnjačkoj Banji 1973, Nagrade ULUS-a na Prolećnoj izložbi ULUS-a u Beogradu 1974, Nagrade “Zimski salon”, Herceg Novi 1983, Prve nagrade Spomenik Petru I Petroviću, Danilovgrad 1983; Prve nagrade skulpture u slobodnom prostoru “Prostor” Beograd, 1984, Prve nagrade na internacionalnom bijenalu minijature Gornji Milanovac 1990. i 1992, i dr. Pored skulpture, bavi se slikarstvom i keramikom. Živi i radi u Beogradu.

Povezana vest:  Novi roman Elif Šafak u prodaji od srede, 8. jula

Foto: Bojana Janjić