Carmen Souza na Nišvilu
Carmen Souza, jedna od najcenjenijih jazz i world music pevačica u novom milenijumu i jedan od najutentičnijih autora kada je reč o savremenoj muzici uopšte –nastupiće sa svojim sastavom na ovogodišnjem Nišvilu, prvog dana festivala – u četvrtak 13. Avgusta. Iako karijera Carmen Souze traje tek nešto više od 10 godina, ova mlada pevačica, kompozitor, tekstopisac i instrumentalista (svira klavir i gitaru) nesumnjivo je postala udarna snaga world music pravca, ali i jedna od najtraženijih džez pevačica. Ali, kao što neko reče: „Carmen Soza ne mora da odluči da li je njen pravac jazz ili world music. Njen stil je jedinstven kao što su jedinstveni i njeni koreni – pa se može smtarati rodonačelnikom novog pravca koji bi mogao da se zove – world jazz“.
Carmen Souza je rođena u Lisabonu ali se u njenoj muzici oseća jak uticaj tradicije Zelenortskih ostrva, odnosno Cabo Verde (kako je zvanično ime ostrvske države u Atlantskom okeanu, sa koje potiče i čuvena Cesaria Evora), odakle su njeni roditelji došli u Portugaliju. Profesionalno je počela da se bavi muzikom sa 17 godina u gospel horu „Shout“ , a posle toga učestvovala u nekoliko projekata u rasponu od funka i soula do džeza i world music. Već tada, njene kompozicije su bile na repoertoaru bendova sa kojima je u to vreme snimala i nastupala.
Značajan uticaj na nju su imali umetnici kao što su Luis Morais, Theo Pas’cal, Ella Fitzgerald, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Keith Jarret, Diana Krall…. Međutim, kako sama kaže, presudan uticaj na nju je imao Theo Pas’cal, jedan od najboljih portugalskih basista (inače njen producent i član pratećeg benda sa kojim će Carmen nastupiti i na Nišvilu), koji je otkrio njen talenat, uveo je u jazz, fusion i druge savremene stilove i predstavio je svetskoj muzičkoj javnosti.
Prvi album Carmen Souse „Ess e nha Cabo Verde“, objavljen je 2005. godine, a rad na njemu je trajao pune dve godine. Njena želja je bila da stvori jedinstveni zvuk, kroz mešavinu tradicionalnih ritmova Afrike i njene postojbine, kao što su Batuke, Morna, Cola djon i savremenih jazz i soul uticaja. Da se trud itekako isplatio – potvrdile su odlične reakcije publike ali i kritike koja je je ovaj album, otpevan na kreolskom dijalektu njenih predaka, okarakterisala kao fantastičnu priču o muzičkoj evoluciji muzike Zeleortskih ostrva.
Na internacionalnu koncertnu scenu Carmen Souza je, na velika vrata, ušla iste te 2005. godine, nastupom na mitskom WOMAD-u u Readingu u Velikoj Britaniji, što je ocenjeno kao jedan od najboljih trenutaka ovog prestižnog world music festivala.
Reputaciju nove nade svetske jazz i world music scene Carmen je potvrdila i drugim drugim albumom „Verdade“ (2008), na kojem i svira gitaru i električni klavir, a mesto u samom vrhu da pripada samom vrhu „zacementirala“ je trećim albumom „Protegid“ (Protected) iz 2010. godine. Za taj album, koji je aklamacijom kritike širom sveta proglašen jednim od najboljih ostvarenja te godine, Carmen je komponovala većinu pesama i napisla skoro sve tekstove, a kritičari su je već tada poredili sa divama kakve su Billie Holiday, Nina Simone, Cleo Laine, Eartha Kitt ili Marie Dauln.
Uz još nekoliko albuma objavljenih u međuvremnu, Carmen Souza je imala više turneja na koncertnim podijumima širom Evrope i USA, živih nastupa u TV studijima (RAI, BBC, ZDF…) i učešća na prestižnim festivalima: The North Sea Jazz Festival, London African Music Festival, Leverkusener Jazztage Festival (gde je nastupala zajedno sa Marizom), San Francisco Jazz Festival, Monterey Jazz Festival, Montreal Jazz Festival… a osim autorskih kompozicija Carmen Souza ima i veoma upeatljive verzije jazz standarda.