SUPERSILENT-f-Carsten-Aniksdal

Legende elektro-džeza Supersilent poslednjeg dana 31. Beogradskog džez festivala

Poslednje večeri 31. Beogradskog džez festivala, 1. novembra od 19 i 30 časova u Velikoj sali Doma omladine Beograda, publici će se predstaviti norveški sastav Supersilent.

Supersilent su giganti savremenog evropskog džeza koji su uneli u elektronsku muziku mogućnost improvizacije.

Njihova muzika živi na ničijoj zemlji između roka, elektronike, džeza i moderne kompozicije: oni proizvode žestoku buku ili industrijske tonove, prizivaju Majlsa ili Štokhauzena, ili izlažu filigranske ambijentalne motive. Ova norveška grupa je objavila 12 albuma koji su ostavili pečat na naše shvatanje muzike, povremeno se otiskujući u saradnje sa njima omiljenim vrhunskim muzičarima, među kojima su Terje Ripdal, Nils Peter Molvaer i Džon Pol Džons. Aktuelno ostvarenje „12“reflektuje avangardna interesovanja trubača Arvea Henriksena, jednog od najcenjenijih savremenih evropskih džez umetnika.
U susret nastupu na 31. Beogradskom džez festivalu, porazgovarali sa Helgeom Stenom iz sastava Supersilent o istorijatu grupe, džez muzici daljim planovima.

Bend je formiran 1997. godine i od tada neguje jedinstven muzički zvuk. Budući da odbacujete tradicionalne džez strukture, kako biste opisali vaš zvuk i u koji džez pravac možete svrstati svoje kreativno stvaralaštvo?
– Naš zvuk je rezultat kolektivnih autputa kao kompozitora i muzičara. Nije važno pripadati određenom muzičkom stilu ili žanru muzike. Ključni elementi naše muzike podrazumevaju korišćenje improvizacije prilikom komponovanja. Da bismo to postigli koristimo jezgro elektronskih zvukova, kako bismo komponovali spontano, bez korišćenja olovke i papira.

Povezana vest:  Bijonse i Džej-Zi par sa najvećom zaradom

Većina vaših numera je rezultat čiste inspiracije, tako da za vas kažu da je jedino potrebno pritnuti dugme da bi nastala sjajna muzika. Da li je ovo slučaj i kada snimate albume i kada možemo očekivati novi muzički materijal, s obzirom na to da komponujete lako i brzo?
– Scenski performans se dosta razlikuje od procesa snimanja albuma. Interakcija sa publikom i sama koncertna hala su ti koje daju oblik i boju našoj muzici na bini. Rad u studiju daje drugačiju energiju, ali u isto vreme i veći i širi prostor za istraživanje i eksperimentisanje. Nije jednostavno kreirati muziku u bilo kom od ovih formata, ali su svi članovi benda veoma fokusirani dok rade sa elektronikom i improvizacijom. Na taj način radimo već 15 godina jer nam on daje jedinstvena sredstva za fleksibilniji i uzbudljiviji način sviranja.

Povezana vest:  Mladen Pecović gost na beogradskom koncertu grupe Moondance

Budući da članovi vašeg sastava sviraju zajedno više od 15 godina, da li mislite da i dalje mogu jedni druge da iznenade prilikom improvizovanog dela nastupa?
– Iako se veoma dobro muzički poznajemo, često se dešava da se međusobno iznenadimo prilikom svirke. Konstantno programiramo, kreiramo zvuk i pravimo nove instrumente, analogne ili digitalne, i budući da se sve ovo menja između koncerata i turneja, uvek postoji protok novih ideja i zvukova, na sceni i u studiju.

Sarađivali ste sa rokenrol muzičarem Džon Pol Džonsom. Možete li nam reći više o tome i kako je došlo do ove saradnje?
– Upoznali smo se na Punkt festivalu u Kristiansandu u Norveškoj 2010. godine. Pitali smo ga da li želi da nam se pridruži na sceni i to se i desilo. Nikada nije čuo našu muziku pre toga. Džon dosta dobro poznaje elektronske intrumente, programiranje i elektronsku muziku, tako da je prirodno našao svoje mesto unutar grupe. Istovremeno je doneo drugačiji set zvukova i interakcija i bilo nam je zanimljivo da ih istražimo. Interesantno je da on ovih dana piše muziku za operu.
Ovogodišnje izdanje Beogradskog džez festivala održava se pod sloganom „Budućnost džeza“. S obzirom na to da ste imali prilike da nastupate širom Evrope i Amerike, šta mislite o evropskoj i američkoj džez sceni i njihovom budućem razvoju?
– U Evropi i Americi, džez je manje više postao muzej prethodnih dostignuća. Ima mnogo sjajnih džez izvođača i kompozitora, ali izgleda da je glavna džez struktura ostala u prošlosti. Kultura istraživanja, eksperimentisanja i inovacije danas ne pripada nijednom posebnom žanru. Džez nije bitan, bitna je umetnost.

Povezana vest:  Momci iz 1D dobili upozorenja od šefova

Da li imate neke muzičke projekte u planu za naredni period?
– Završavamo rad na novom albumu „13“, koji će biti objavljen 2016. godine. Takođe, planiramo još jednu studijsku sesiju krajem ove godine, kao i niz koncerata. Biće još puno iznenađenja u narednom periodu.