Nakon premijere u okviru programa „Serbian showcase“ na završnoj večeri 34. Beogradskog džez festivala u oktobru 2018, novi album valjevskog basiste i kompozitora Uroša Spasojevića „V“ objavljen je za norveški AMP Music & Records.
U dosadašnjoj karijeri Spasojević je objavio pet albuma, a promociju albuma „Story on bass“ (2015) i „Third View“ (2016) preuzela je, na svoju inicijativu, ugledna američka produkcija AbstractLogix. Za potrebe novog, petog albuma otputovao je u Norvešku, snimivši ga u duu sa valjevskim pijanistom Bojanom Marjanovićem, u studiju Rainbow Studio AS čuvenog Jana Erika Kongshauga, koji stoji iza najvažnijih albuma kuće ECM. Kao u slovu, simbolu po kome je i dobio naziv, ovaj konceptualni projekat pronalazi tačku u kojoj se spajaju dve nezavisne linije. Potraga za tim stecištem samo je početak putovanja kroz očaravajuću, iskrenu muziku mladog srpskog dua.
„Muzika na albumu ima atmosferu muzike za film, film koji nikada neće biti snimljen, i inspirisana je muzikom norveškog pijaniste i kompozitora Ketila Bjornstada. Cilj je bio da naš neobičan duo bas gitare i klavira stvori osećaj tenzije između kontrasta i komplementarnosti dva instrumenta, kao i da album bude konceptualan, pa smo strogo vodili računa o svim detaljima, posebno obraćajući pažnju na elemente simobolizma.“, ističe Spasojević.
Ono što se isprva doživljava kao izraz suprotnosti postepeno se objedinjuje u nešto sveže i zanosno. Zajedno, Uroš i Bojan ucrtavaju stazu u iskustveni horizont slušaoca, brišući liminalne granice na kojima se prošlost završava i budućnost počinje. Njihovi dijalozi definisani su dekonstruktivnim tretmanom, ulogama i ekspresivnim mogućnostima postojećeg instrumentalnog sastava. Pokoravajući se melodijskoj funkciji električnog basa, klavirski segmenti istražuju raznovrsne teksturalne modele bliske savremenoj klasičnoj muzici. U većini komada, boje i tonovi basa prepliću se sa pažljivo komponovanim materijalom, na taj način stvarajući nedeljiv entitet.
Nastup na 34. Beogradskom džez festivalu Spasojević ocenjuje kao vrlo uspešan: „Sa zadovoljstvom mogu reći da su posetioci Beogradskog džez festivala imali ekskluzivnu priliku da prisustvuju jednoj svetskoj premijeri. Smatram da sam uspeo da na pravi način promovišem svoju autorsku muziku domaćoj publici i stručnoj javnosti. Velika je čast imati priliku da na tako značajnoj manifestaciji predstavite svoj višegodišnji autorski rad. Specifičnost moje autorske muzike je bila još uočljivija imajući u vidu različitost izvođača koji su nastupali na ovogodišnjem srpskom showcase-u. Upravo su strani novinari izrazili veliko zadovoljstvo što su imali priliku da upoznaju muziku vrlo različitih srpskih džez muzičara i autora, pa su nastupi mojih srpskih kolega i moj bili znatno propraćeni i dobro ocenjeni u poljskim, španskim, francuskim, engleskim, američkim, slovačkim medjima koji se bave džez muzikom.“
Uroš Spasojević je u celosti komponovao album „V“ posvećen ideji da bas gitara može biti vodeći melodijski solo instrument sposoban za održivu polifoniju sa elementima improvizacione logike. Istančanim ukusom i elegantnim izrazom, kao autor stremi jednostavnosti, iskrenosti i originalnosti. Bojan Marjanović je pijanista višestrukih sposobnosti i interesovanja, koja obuhvataju širok dijapazon od klasične muzike do improvizacione muzike i savremenog džeza. Iako klasično obrazovan muzičar u osnovni, on uspeva da pretvori svoj svestrani muzički identitet i radoznalost u istraživanje muzike koje je oslobođeno stilskih okvira. Ovo je njihov prvi zajednički album u kojem nastupaju kao duo.
PHOTO: Stanislav Milojković