Pandemija je promenila stvarnost u celom svetu i udarila na sve segmente našeg društva. Ipak, ubedljivo najviše stradala je muzička scena! Gotovo svi koncerti i festivali su otkazani. Muzički događaji prvi su ukinuti početkom marta i još nisu počeli sa radom ni u približno punom kapacitetu. Pad prihoda je šokantnih 100%.

Muzika predstavlja izuzetno veliki deo naših života, ipak, retko ko kada ode na koncert ili festival razmišlja o broju ljudi, kako onih na sceni, a pogotovo iza nje, koji mesecima i godinama naporno rade kako bi projekat uspeo. Procene Privredne komore Srbije govore da u našoj zemlji desetine hiljada ljudi žive od manifestacija. Izuzetno mali procenat od ovog broja su oni poznati javnosti koji nisu među najugroženijima. Nažalost, apsolutna većina radnika u muzičkoj industriji je zajedno sa njihovim porodicama, dovedena na ivicu egzistencije, sa nimalo optimističnim prognozama za mesece koji dolaze.

Povezana vest:  The Frajle u Vulkan SC Ušće u nedelju, 29. juna

Sve vodeće evropske zemlje prepoznale su ovaj ogroman problem i donele posebne ekonomske mere kako bi pomogle muzičkoj industriji. Najbolji primer je Nemačka koja je za pomoć kreativne i kulturne industrije namenila fond od čak 50 milijardi evra, dok je Velika Britanija za spas svoje muzičke, kulturne i manifestacione industrije izdvojila preko 1.5 milijardi funti. Francuska, Italija i druge zemlje opredelile su stotine miliona evra u iste svrhe.

U našoj zemlji donešen je paket ekonomskih mera, što naravno pozdravljamo, ali problem je što je on podjednako obuhvatio sve privredne grane, kako one koje su pogođene 100%, tako i one čije poslovanje je samo delimično smanjeno, pa čak i one čije je poslovanje pospešeno tokom pandemije, poput farmaceutske industrije. Da bi ekonomske mere mogle da se nazovu uspešnim, neophodno je da se donese specijalan paket mera koji bi posebno podržao najugroženije grane i razdvojio ih od drugih koje su neuporedivo manje ugrožene. Kada se desi poplava, obnavljaju se one kuće koje su nastradale, a ne podjednako i netaknuti soliteri. 

Povezana vest:  Arctic Monkeys prvi put u Zagrebu na INmusic festivalu

Takođe, tražimo od Kriznog štaba jednake kriterijume za sve!

Ako još od maja mogu u punom kapacitetu da rade tržni centri, restorani, kafići, teretane, akva parkovi i drugi zatvoreni objekti, onda mora da se iznađe način da proradi i muzička industrija. Ako prosečan tržni centar dnevno primi preko 10.000 ljudi u zatvorenom prostoru, akva park preko 5.000, ako se u ugostiteljskim objektima širom Srbije svakodnevno okupljaju stotine hiljada ljudi, onda može i mora da se iznađe način da ponovo ožive koncerti i festivali.

Povezana vest:  Alex B. and the Fergusons i Joe Lovano & Marcin Wasilewski Trio na zatvaranju 25. Pančevačkog džez festivala

Ne smeju da se ponavljaju apsurdne situacije u kojima se tokom leta na koncertima i festivalima nije smelo okupiti više od deset ljudi, dok se u obližnjim ugostiteljskim objektima zabavljalo njih više stotina.

Muzičari su uvek bili među prvima kada je u pitanju prikupljanje pomoći. Krajnje je vreme da i naša država, poput većine drugih, prepozna značaj muzičke industrije i ne dozvoli njeno potpuno gašenje.

Inicijativa za život domaće muzičke scene, koja stoji iza ovog proglasa, traži hitan sastanak sa Vladom Republike Srbije i Kriznim štabom kako bi se precizirale urgentne mere neophodne za opstanak muzičke scene u Srbiji!

Ovaj proglas je inicijativa pokrenuta od grupe pojedinaca, dugogodišnjih radnika na domaćoj muzičkoj sceni, a do sada su je podržali većina najvećih manifestacija i organizatora događaja u Srbiji, kao i drugih aktera srpske muzičke scene.