Srbija bi mogla da ostane bez Exit festivala, jer su organizatori zbog finansijskih problema prinuđeni da razmišljaju o preseljenju, pa postoji opcija da se jubilarno 20. izdanje preseli u Umag, prenosi hrvatski portal Jutarnji.
Novosadski Exit bi tako u Istri u Hrvatskoj ugostio već potvrđene zvezde – Dejvida Getu, Solomuna, Ninu Kravic, Pola Kalkbrenera, Pola van Dajka i mnoge druge, čiji su nastupi najavljeni za 2021. godinu.
Exit, jedan od najprepoznatljivijih srpskih kulturnih brendova, doneo je turizmu do sada 200 miliona evra, a novi bi dom bi navodno mogao pronaći i u Crnoj Gori, osim u Hrvatskoj, a čak su u izboru i pojedine bogate arapske zemlje.
Kako Jutarnji saznaje, razlog mogućeg preseljenja je finansijski i leži u činjenici da Srbija, kako navode, „nije napravila plan kojim bi specijalnim paketima pomoći u vreme pandemije podržala najugroženije grane turizma, među kojima su svakako muzička i festivalska industrija“, jer su to sada zabranjene delatnosti bez ikakvih prihoda.
Organizatorima Exita je, piše Jutarnji, rečeno iz državnog vrha da reše finansijski problem otpuštanjem svih zaposlenih.
Exit je ove godine trebalo da napravi spektakl za 20 godina postojanja, ali je bio prinuđen da festival pomeri za 2021. i da ove godine ima samo online izdanje, koje je doduše gledalo više miliona ljudi.
Srbija nije uputila dodatnu pomoć, ali je i smanjila uobičajena godišnja davanja projektima iz kulture i turizma, uključujući i Exit, navodi list.
Finansijski gubitak Exita zbog toga ove godine iznosi oko milion evra, zbog čega bi do kraja 2020. morali da otpuste svih stotinak ljudi koji rade cele godine, odnosno njih nekoliko hiljada koji rade tokom trajanja festivala.
Iako iz Exita još nisu hteli da zvanično komentirišu ništa u vezi sa preseljenjem, portal Jutarnji nezvanično saznaje da su od pojedinaca iz državnog vrha dobili savet da finansijske probleme „reše otpuštanjem svih zaposlenih“.
Jutarnji navodi da je, osim što im je izostala državna pomoć, završni udarac Exit festivalu zadao dugogodišnji sponzor, Telekom, kompanija u državnom vlasništvu, koja je sedam dana pre “Life Stream”-a (uživo prenosa) odustala od sponzorstva festivala.
Iako se festival ovoga leta nije održavao u regularnom izdanju, pokrenuli su taj projekat Life Stream, u kom su neke od najvećih Ð zvezda današnjice nastupile za prenos uživo na online kanalima.
U publici je bio tek strogo ograničen broj ljudi, ali je preko interneta ovaj projekat pratilo preko 6 miliona ljudi iz celog sveta, što Life Stream čini jednim od najvećih festivalskih projekata ove godine na svetu.
Exit je, pri svom osnivanju, bio simbol generacije posleratne Srbije i mladalačke snage koja je stvarala novu i optimističniju sliku zemlje.
Iako je danas komercijalniji nego što je bio na samim počecima, Exit je i dalje festival koji je simbol takve Srbije, ali ova kriza i izostanak podrške doveli su toga da iz Exita preseljenje sada smatraju realnom opcijom, možda već iduće godine.
Po saznanjima, Crna Gora je možda trenutno najbliža tome da postane novi dom festivala jer uz pomoć Exita želi da privuče mlade širom sveta, i to je grupa koja se u doba krize najlakše odlučuje da putuje bez obzira na pandemiju.
Crna Gora računa da bi joj Exit u budžet mogao sliti i više od 30 miliona evra iduće godine, a vrednost promocije za tamošnji turizam mogla bi biti i iznad sto miliona.
Exit je dobio veoma unosnu ponudu i iz jedne vrlo bogate arapske zemlje, koja želi da ga učini najvećim festivalom na svetu i da poveća broj posetilaca na više od pola miliona uz svirke najvećih svetskih zvezda.
Međutim, i uz mogućnost veće zarade, Exitu je verovatno bliža ideja selidbe u susednu zemlju, jer malo bi ko od domaće publike mogao da potegne put na festival čak na Bliski istok, što finansijski što organizaciono je to problematično.
Hrvatski portal piše da je prednost Umaga u odnosu na Crnu Goru znatno bolja povezanost avionskim linijama s celom Evropom.
Gde god Exit u finalu odluke završio, očekuje se da će turističkoj privredi te države u sledećoj deceniji doneti oko 200 miliona evra, sa još većom vrednosti u promociji, koju je CNN procenio na 87 miliona američkih dolara godišnje, a magazin The Economist ovaj je segment doprinosa Exita Srbiji stavio u kategoriju „neprocenjivo“.
U kojoj će zemlji Exit zaista proslaviti veliku 20. godišnjicu, trebalo bi da se konačno sazna do kraja ove turbulentne godine.