World Music Balkans (WOMBA), nova muzička platforma za popularizaciju i izvoz srpske i balkanske muzike u svet, premijerno je i uspešno predstavljena u okviru ovogodišnjeg izdanja EXIT festivala, kroz istoimenu konferenciju i showcase. Konferencija je održana od 8. do 10. jula u Wellness & SPA resortu „Fruške terme“, uz prisustvo više od 100 delegata profesionalaca muzičke industrije iz Evrope i sveta, dok je specijalni showcase predstavljen na samom festivalu od 7. do 10. jula, na novoj lokaciji znatno unapređene Exitove Pachamama bine.

WOMBA platforma kreirana je u okviru evropskog projekta MOST – The Bridge for Balkan Music, koji je podržao Program Kreativna Evropa. EXIT fondacija je, uz HangvetőPiranha Arts (zvanični organizator WOMEX – World Music EXPO), Songlines (vodeći svetski World Music medij) i šest drugih partnera iz Evrope, važan partner muzičkog projekta MOST, sa zajedničkim ciljem povezivanja umetnika, promotera, događaja, izdavačkih kuća i organizacija iz regiona fokusiranih na tradicionalnu muziku Balkana, popularizovanja World Music žanra na ovim prostorima i izvoza srpske i balkanske muzike u svet.

 World Music Balkans konferenciju je 8. jula uz reči dobrodošlice otvorio predsednik UO EXIT fondacije Ivan Petrović.

„Balkan obiluje brojnim muzičkim talentima, ali nedostaje prateća logistika tog lanca vrednosti muzičke industrije – od menadžmenta, izdavačkih kuća, zastupanja, internacionalizacije. Mi pokušavamo da povežemo ceo region i da se predstavimo kao jedna scena, da brendiramo balkanski zvuk, jer on stvarno ima šta da ponudi. I bez organizovanog napora, već postoje naši brojni izvođači koji su sami uspeli na sirovi talenat da se predstave svetu, a ako se udružimo zajedno, to će biti na mnogo većem nivou“, poručio je Petrović.

Ben Mandelson, osnivač najveće svetske World Music konferencije WOMEX, održao je uvodni govor, u kojem je podelio svoja dugogodišnja iskustva i objasnio da je ovaj muzički žanr nastao iz potrebe da se poveže i predstavi tradicionalno muzičko-kulturno nasleđe čovečanstva, otvori prostor za multikulturalnu komunukaciju i podršku nezavisnim i manje zastupljenim izvođačima i umetnicima širom sveta. Učesnici prvog izdanja WOMBA su imali retku privilegiju da lično upoznaju Bena Mendelsona, utemeljivača „world music“ žanra, koji je kao kulturno-marketniški koncept sa grupom saradnika predstavio davne 1987. godine.

Povezana vest:  DVODNEVNI RITAM MLADOSTI DOGAĐAJ GODINE U ZAGREBU

„Skriveni i autentični Balkan“ bio je prvi panel u okviru WOMBA konferencije, a panelisti Kim Burton, Dragi Šestić i Bojan Đorđević govorili su o tradicionalnoj muzici Balkana koja je još nedovoljno istražena, kao i o muzici u ruralnim sredinama i predgrađima koja nije vidljiva.

„Slušajući pesme, možda nisam uvek razumeo reči, ali sam razumeo zvuk. To je ono što je najbitnije, pogotovo za World Music – neće svako razumeti šta pevamo, ali važno je da osete emocije u našoj muzici“, istakao je muzičar Dragi Šestić.

Govornici su zaključili da postoji vokalno i instrumentalno nasleđe na Balkanu kojem je potrebno posvetiti više pažnje i učiniti ga vidljivijim, što se i dešava kroz projekat MOST – The Bridge for Balkan Music i novoosnovanu World Music Balkans muzičku platformu.

Drugi dan konferencije otvoren je panelom „Regionalni razvoj i promovisanje kreativnih industrija“, na kojem su govorili savetnik za kulturne industrije Petar Kovačević, Tanja Miščević i Evisi Kopliku ispred Regional Cooperation Council-a (RCC), kao i relevantni predstavnici zemalja iz regiona – specijalista za kreativne industrije Martin Cuff, izvršna direktorka Vijeća stranih investitora Bosne i Hercegovine Sanja Miovčić, direktor i osnivač Modnog studija Click Nenad Radujević, suosnivačica Ženske privredne komore Albanije Klodiana Ajazi i sekretarka Udruženja za kreativnu industriju Privredne komore Srbije Vida Samardžić. Panelisti su govorili o kreativnim industrijama kao ključnim pokretačima ekonomskog rasta i konkurentnosti, kao i kulturno-turističkog razvoja Zapadnog Balkana i dali preporuke kako podstaći regionalno usklađivanje i postići ekonomsku i socijalnu korist.

Povezana vest:  Bijonse snimila drugi singl za novi album

Panel Kancelarije za izvoz muzike & Muzike sveta“, koji je moderirao etnomuzikolog Balasz Weyer, pokrenuo je diskusiju o potencijalnim načinima za sistemsku podršku „izvozu“ balkanske muzike u svet.

„Kao većina ljubitelja muzike i većina muzičkih producenta, oduvek sam imao osećaj da je muzika Balkana potcenjena, jer ima veliki broj veoma dobrih muzičara, dosta potencijala, ali manjak infrastrukture i realne podrške. Zbog toga malo njih može da se probije do međunarodnih bina. Čak i oni koji u tome uspevaju, uspevaju zahvaljujući zapadnim agencijama, izdavačkim kućama, tako da se njihovo iskustvo i prihod ne vraćaju u region i ne gradi se regionalna scena“, smatra Balasz.

 Predstavnici music export kancelarija Francuske i Estonije su podelili svoja iskustva i dostignuća u plasiranju domaćih muzičkih talenata u svet, koji u slučaju ove dve zemlje imaju brojne sistemske podsticaje, počev od podrške u produkciji, mentoringu i promociji, do subvencionisanja troškova nastupa na showcase festivalima, kao i drugim događajima u inostranstvu.

Završni dan WOMBA konferencije otvoren je panelom „Građenje mostova“, koji je moderirao vlasnik i osnivač MESO Music Events-a Georges Perot, a govornici su bili Login Kočinski, Jake Beaumont – Nesbitt, Leila Chaibeddra i Goran Milošević & Branislav Radojković iz benda Naked, koji je jedan od pobednika na MOST konkursu za Balkan Music Export. Panelisti su ispričali svoja iskustva u sklapanju poslovnih veza i prijateljstava, naglasili važnost i korisnost umrežavanja, održavanja kontakata i rada na projektima koji uključuju više partnera, a okupljeni su potom imali priliku da se bolje upoznaju u okviru „Speedmeeting MOST“ dela konferencije.

WOMBA konferencija zatvorena je panelom „Muzika nove svesnosti stiže!“, koji je održan na Pachamama bini uz zalazak sunca, opuštajuću atmosferu i predivno okruženje. Glavna pitanja ovog panela bila su odakle dolazi muzika nove svesnosti, ko je kreira i kako je slušamo, a o ovim ključnim tačkama razgovarali su umetnici i muzičari Mose, Satori i Laor, osnivač EXIT festivala Dušan Kovačević, predsednik UO EXIT fondacije Ivan Petrović i Micky Karlholm.

Povezana vest:  Počela prodaja ulaznica za Garbage

Specijalno, premijerno izdanje WOMBA Showcase-a na Exitovoj Pachamama bini od 7. do 10. jula publici je pružilo priliku da čuje pobednike MOST konkursa za Balkan Music Export, koji su neverovatnim nastupima i autentičnim zvukom premašili sva očekivanja. Zvezde na ovoj bini bili su srpski bend Naked, duo Daniel Lazar & Almir Mešković, makedonski bend Perija, albanski duo Shkodra Elektronike, bugarska Oratnitza, Flying Nomads i E.U.E.R.P.I. iz iste zemlje, bosansko-hercegovačka Divanhana, hrvatski duo Dina e Mel i srpski umetnik Lenhart Tapes kojem se pridružila vokalistkinja i violinistkinja Tijana Stankovi

Zahvaljujući projektu MOST WOMBA platformi ove zvezde u usponu dobile su priliku da pokažu izvanredan talenat i predstave svoje umetničko viđenje tradicionalne balkanske muzike u fuziji sa savremenim muzičkim žanrovima na velikom festivalu kao što je EXIT, kao i da se povežu sa uticajnim ljudima iz ove sfere muzičke industrije na samoj WOMBA konferenciji. Njihovo stvaralaštvo značajno je podržati i učiniti još vidljivijim, jer je autentično, tradicionalno, a u isto vreme moderno, i kao takvo može da prikaže muzičku lepotu i kulturu Balkana na svetskom tržištu u najboljem svetlu, a upravo WOMBA konferencija i showcase načinili su značajan prvi korak ka izvozu balkanske muzike u svet.

Pored njih, program Pachamama bine obojile su i meditativne i spiritualne melodije koje su donela vodeća imena muzike nove svesnosti, World Music podžanra u usponu – DJ Mose i Sam Garrett, Laor, Maya Kamaty i Praful.

EXIT i MOST tim se zahvaljuju svim učesnicima WOMBA konferencije i showcase-a na ukazanom poverenju i ličnom doprinosu. WOMBA je u svom premijernom izdanju okupila oko 20 zemalja, ne samo sa Balkana, već i iz drugih krajeva Evrope i sveta. 

Foto: Lea Bodor