Kapitalna serija o istoriji jugoslovenskog rokenrola na RTS
Kapitalna dokumentarna serija „Rockovnik“, koja se kroz 40 polusatnih epizoda bavi rok scenom u bivšoj Jugoslaviji, počeće da se prikazuje na Radioteleviziji Srbije od 18. aprila, saopštili su tvorci ovog projekta.
Autori dugoočekivane serije, nastale u koprodukciji firme „Kompani“ i Radiotelevizije Srbije još 2005. godine, jesu novinari Dušan Vesić i Sandra Rančić, tvorci uspešnog dokumentarca i TV serije o pokojnom vođi grupe „Ekatarina Velika“ Milanu Mladenoviću.
Serija će na prvom programu RTS-a biti svake sedmice, nedeljom u 17 sati, i kroz više od 300 intervjua, koji su praćeni izuzetno bogatom video arhivom, predstaviće najznačajnije autore i izvođače rok i pop muzike u SFRJ, sa njihovim tajnama i najbitnijim pesmama, ključnim životnim i kreativnim momentima.
Snimanje je obavljeno na bitnim lokacijama na kojima je stvarana rok scena – u Beogradu, Zagrebu, Sarajevu, Kragujevcu, Puli, Rijeci, Ljubljani, Novom Sadu i Skoplju.
Sandra Rančić je izjavila za agenciju Beta da je „Rockovnik“ njeno životno delo, i ocenila da je jugoslovenska rok scena, naročito tokom 1980-ih bila „treća po važnosti u svetu“, zahvaljujući „raznovrsnosti, jačini iskazivanjanja stavova i želji da se kaže neka sopstvena istina po svaku cenu“. Prema njenim rečima, akteri scene „kao da su pili neki čarobni napitak“.
Naziv „Rockovnik“ je igra reči – radi se o svojevrsnom rokovniku u kojem su zabeleženi najvažniji događaji iz istorije jugoslovenske rok muzike u periodu od 1958. do 2000. godine. Pri tome „svaki od više od 300 intervjuisanih ima svoju definiciju rokenrola“, rekla je koautorka, naglašavajući da univerzalna definicija ne postoji.
Prema njenim rečima, ideja za seriju je stara 13 godina.
-Prvu pilot epizodu smo napravili još 1999. godine, ali nismo našli producenta za seriju, jer nije bilo zgodno vreme za rokenrol. Našli smo ga 2003. godine, u vidu firme „Kompani“, a kada je trebalo da potpišemo ugovor, ubijen je Zoran Đinđić, pa je sve odloženo za 2004. godinu, kada je većina materijala snimljena. Iz meni nepoznatih razloga, na emitovanje se čekalo od 2005. – rekla je Rančićeva.
Upitana za najvažnije momente u istoriji jugoslovenskog rokenrola, ona je rekla da je ekipa serija nastojala da te momente „ispriča na zanimljiv i dramatičan način“.
-Krenuli smo od početaka stvaranja autorske rok muzike na području SFRJ, pratili njen procvat tokom sedamdesetih, kroz pojavu velikih bendova kao što su ‘Smak’ i ‘Bijelo dugme’ i, uporedo, linije nekomercijalnih, ali izuzetno značajnih bendova kao što je ‘Buldožer’ – rekla je Sandra Rančić.
Serija se potom okreće osamdesetim godinama, a prema rečima autorke tu su „smrt voljenog maršala, novi talas, sva previranja u državi i samoj strukturi rok muzike – za šta je primer odlazak ‘Smaka’ zbog dolaska novog talasa – i bendovi koji su dolazili i gasili se, ostavljajući, međutim, pesme koju su danas ‘evergrin’.
Poslednjih devet epizoda bavi se periodom nakon raspada SFRJ (1991 – 2000). One su usredsređene na novu srpsku rok scenu iz devedesetih godina, uz osvrt na scene u bivšim jugoslovenskim republikama.
Upitana da li je ekipa razgovarala sa Branimirom Džonijem Štulićem, koji godinama živi u Utrehtu, dajući izjave vrlo retko i nevoljno, Rančićeva je rekla da u vreme snimanja autori nisu imali resursa da odu u Holandiju: -Bili smo tada po vizama, i jedva smo ih dobili da odemo u Sloveniju. Ali o Džoniju pričaju ljudi koji su mu bili najbliži u svakom pogledu.