Fortenova grupa ostvarila je u 2020. godini dobre rezultate poslovanja uprkos negativnom uticaju COVID-19 pandemije na poslovanje od aprila do decembra 2020. Uticaj COVID-a 19 posebno se osetio u Hrvatskoj, s obzirom na značaj turizma u državi. Grupa je održala ili čak i povećala tržišni udeo u nizu  ključnih kategorija proizvoda, realizovala nekoliko ključnih strateških projekata te je, zahvaljujući sprovedenim preventivnim merama, ublažila uticaj krize i povećala svoju novčanu likvidnost za ~350 miliona kuna na iznos od dve milijarde kuna na kraju 2020. godine.

Ta su osnovna obeležja poslovanja u 2020. istaknuta u predstavljanju rezultata za 2020. godinu  imaocima depozitarnih udela Fortenova grupe.

Ukupni ostvareni konsolidovani prihod iz kontinuiranog poslovanja Fortenova grupe u 2020. je iznosio 21 milijardu kuna, a ukupna konsolidovana prilagođena EBITDA iznosila  je 1,3 milijarde kuna.

U poređenju s pro forma konsolidovanim rezultatima Fortenova grupe iz 2019. te uz isključenje rezultata diskontinuiranog poslovanja Kompasa Ljubljana, Kompasa Poreč i Kompasove mreže za oba razdoblja, konsolidovani ukupni prihod Fortenova grupe manji je za 11,7 odsto, dok je na tako prilagođenoj osnovi, konsolidovana EBITDA niža za 30,1 odsto.  Objavljeni rezultati za 2020. godinu ne uključuju Mercator, koji će u Fortenova grupu biti integrisan u 2021. godini.

„COVID -19 pandemija na svemu je ostavila trag, pa tako i na rezultatima poslovanja naših kompanija. Najveći negativan uticaj imala je na one kompanije koje su usko vezane uz turističku industriju odnosno HORECA kanal. Ujedno, više su bila pogođena tržišta u kojima turistička sezona ima veliki uticaj na bruto nacionalni prihod, poput Hrvatske i Crne Gore. Srbija, na primer, nije osetila posledice turističke sezone, ali je i to tržište bilo suočeno sa drugim posledicama pandemije. Ipak, naše su kompanije uspešno ostvarile i nadmašile svoje planove za 2020. godinu, koji su s obzirom na pandemiju prošle godine bili korigovani i predviđali su rezultate manje nego u 2019. godini“, rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe komentarišući rezultate za 2020. godinu.

Povezana vest:  Coca-Cola HBC Srbija po 10. put otvorila vrata za studente završnih godina

Kada je reč o  poređenju nekonsolidovanih rezultata temeljnih delatnosti koji se odnose na 16 kompanija u poslovnim područjima maloprodaja, prehrana i poljoprivreda Fortenova grupe s poslovnim rezultatima u 2019., nekonsolidovani ukupni prihodi su na visini od 23 milijarde kuna u 2020. 6 odsto manji, a EBITDA u iznosu od 1,6 milijardi kuna je niža za 16,8 odsto.

Najveći negativni uticaj pandemija je imala na poslovanje kompanija iz Poslovnog područja prehrana koje su i direktno vezane uz HORECA kanal i potrošnju u turističkoj sezoni te na Poslovno područje maloprodaja i veleprodaja. Usled toga zabeleženi su i niži nekonsolidovani prihodi i EBITDA nego u godini ranije.

U odnosu na 2019. nekonsolidovani ukupni prihod poslovnog područja prehrana manji je za 9 odsto, dok je nekonsolidovani prihod maloprodaje niži za 5 odsto. Nekonsolidovani prihodi u poljoprivredi su u odnosu na 2019. niži za svega 1 odsto.

Nekonsolidovani EBITDA prehrane je u odnosu na rezultat ostvaren u 2019. niži za 12,5 odsto, dok je taj pad u maloprodaji iznosio 6,5 odsto. Usled negativnog uticaja velikog pada cena svinja u zadnjem tromesečju 2020. te pada cena junadi i nižih prinosa poljoprivrednih kultura, EBITDA poljoprivrede niži je za 56,8 odsto u poređenju s prethodnom godinom.

Povezana vest:  Karl Lagerfeld snima film za 100-godišnjicu kuće "Šanel"

Međutim, i Dijamant i Frikom ostvarili su snažne rezultate, budući da su ne samo povećali udeo, već su imali i koristi od povećane potrošnje u Srbiji jer su restrikcije usled COVID-a 19 ograničavale putovanja izvan zemlje. Konzum je u 2020. godini, usprkos manjem broju turista uspeo očuvati prihod od prodaje na visini od 0,3 odsto većoj nego 2019. godine, zahvaljujući dobrim rezultatima u upravljanju lancem snabdevanja i korišćenju prednosti svojih formata prodavnica i online ponude.

„Kako Konzum ostvaruje oko 40 odsto svojih ukupnih prihoda i oko 70 odsto godišnje EBITDA u četiri meseca, od juna do septembra, rezultati koji su postignuti u 2020. godini zaista su odlični. Gledajući celu Fortenova grupu, ukupan negativan uticaj pandemije, kao i negotovinskih kursnih razlika, nažalost nije bilo moguće nadohnaditi, ali s obzirom na  projekte koje smo započeli već u 2021. očekujemo poboljšanje rezultata. U iduće dve godine planiramo i refinansiranje duga Fortenova grupe uz povoljnije uslove, koji će dodatno ojačati finansijsku poziciju kompanije“, rekao je James Pearson, izvršni direktor za finansije Fortenova grupe.

„Zadovoljni smo rezultatima poslovanja u 2020. zahvaljujući, između ostalog, sprovođenju celog niza mera za ublažavanje negativnih uticaja pandemije, kao i dodatnih poboljšanja koje smo postigli u operativnom poslovanju i kontroli troškova. Uprkos krizi izazvanoj pandemijom, ulažući izuzetne napore te uz povećane troškove povezane s očuvanjem zdravlja naših ljudi i osiguravanjem neprekinutog lanca snabdevanja tržišta u uslovima pandemije, uspeli smo realizovati i više razvojnih projekata. Prošle smo godine preuzeli imovinu osječke mlekare Meggle te nedavno lansirali novi mlečni brend Kravica Kraljica. Takođe, ulaganja Jamnice u razvoj u prošloj godini rezultirala su lansiranjem recimo novog proizvoda Botanice, te u ovoj godini prve alkoholne gazirane vode Barts u Hrvatskoj, koja sada jača distribuciju. Druge naše prehrambene delatnosti lansiraće nove te unapređivati postojeće proizvode tokom godine, kako će se dovršavati razvojne aktivnosti započete u 2020. godini.

Povezana vest:  Jedite da biste oslabili: sedam najboljih namirnica koje će vam pomoći da izgubite kilograme

Gledajući unapred, dva velika projekta koja će pozitivno uticati na naše rezultate u 2021. godini su prodaja Poslovnog područja zamrznute hrane i integracija Mercatora. Nadamo se da će već ove godine i turistička sezona biti bolja od prošlogodišnje, uoči povratka pune turističke sezone u 2022. godini. Ono što se u ovim rezultatima ne može direktno videti jeste angažman svih naših zaposlenih da poslovanje u uslovima krize teče bez prekida i da se ispunjavaju svi zacrtani planovi. Svim zaposlenima Fortenova grupe na tome iskreno zahvaljujem imajući u vidu da su njihovi napori zaista imali rezultata.

Tokom 2020. godine, nastavljajući posao i u 2021., menadžment Fortenove ostvario je rezultate u nizu ključnih projekata, posebno u upravljanju uticajem COVID-a 19 pandemije, dovršenju prenosa Mercatora i rešavanju kapitalne strukture prodajom Poslovne grupe zamrznute hrane, što našu Grupu dovodi u fundamentalno snažniju poziciju u budućnosti“ –  rekao je Fabris Peruško.