Većina žena je bar jednom iskusila onaj trenutak kada im menstrualni proizvodi zafale, pa moraju da posegnu za raznim alternativnim rešenjima, ili pak podrškom drugih žena. Međutim, da li ste nekada razmišljali kako se žene širom sveta koje ne mogu uvek sebi da priušte sve što im je potrebno, suočavaju s periodom kom često dajemo nazive u šiframa i zovemo ih „oni dani“? Tačnije, kako izgleda kada potreba postane luksuz?

Kada „oni dani“ za mnoge žene postanu i vrlo teški dani, dolazimo do pojma menstrualnog siromaštva. No da li zapravo znamo šta tačno to podrazumeva i zašto je ovo u 21. veku i dalje aktuelno? Kako bismo demistifikovali ovaj pojam, približićemo vam definiciju: nepristupačnost obrazovanja o menstrualnoj higijeni i reproduktivnom zdravlju, menstrualnim proizvodima, nedostatak sanitarnih uslova, pristupa vodi, zdravstvenoj zaštiti i lekovima protiv bolova.

Povezana vest:  Pernod Ricard sedmu godinu uzastopno podržava inicijativu “Bitka za porodilišta”

Za uloške godišnje dajemo 8.000 dinara

S ovom vrstom siromaštva suočava se čak pola milijarde žena u svetu, a u našoj zemlji biti žensko znači, između ostalog, godišnje izdvojiti od 6.000 do 8.000 dinara za održavanje osnovne menstrualne higijene – pokazuju istraživanja „Džender noledž haba“. To posebno pogađa porodice s više ženskih članova, dok su menstrualnom siromaštvu najčešće izložene studentkinje koje nisu iz grada u kome studiraju, Romkinje, žene sa invaliditetom i žene koje žive na granici siromaštva ili ispod nje. One su primorane da tokom ciklusa pribegavaju raznim alternativnim rešenjima koja mogu ozbiljno da ugroze njihovo zdravlje.

Borba za niže cena menstrualnih proizvoda

Poslednjih meseci u Srbiji se vodi diskusija o merama koje će doprineti smanjenju menstrualnog siromaštva. Niži porez na menstrualne proizvode ili njegovo ukidanje znatno bi rasteretilo budžet žena, a poželjno bi bilo da se obezbede besplatni higijenski ulošci u javnim ustanovama poput bolnica, škola i fakulteta. Osim toga, neophodno je da doprinos ovoj borbi da i privatni sektor, a pozitivni pomaci ogledaju se u potezu kompanije dm drogerie markt koja je početkom ove godine rešila da načini pionirski korak na polju trajnog smanjenja cena menstrualnih proizvoda. Naime, ovaj drogerijski lanac dugoročno je dodatno smanjio cene uložaka i tampona Jessa.

Povezana vest:  Do savršenog espresa uz Barcaffè Espresso YouTube kanal

Nazovimo „one dane“ pravim imenom – menstruacija

Menstruacija je od davnina predstavljena kao tabu tema o kojoj se i danas šapuće. Nećemo pogrešiti ako kažemo da su devojčice od najranijih dana učene da ovaj period u mesecu nazivaju „prikladnim“ imenima – „oni dani u mesecu”, „ženski problemi”, „ženska stvar”, „tetka iz Crvenke“ – izbegavajući svima poznat i jednostavan izraz: menstruacija. Svim ženama se barem jednom desilo da tokom menstruacije sakriju uložak u rukav ili zadnji džep, ne bi li prikrile od drugih da imaju menstruaciju. Zato je vreme da se otvoreno priča o ovome i preduzmu koraci ka destigmatizaciji menstruacije i izazovima koje ona nosi sa sobom.

Povezana vest:  Obavezno isprobajte VICHY IDEAL SOLEIL balzam za umirivanje kože posle sunčanja

Jedno je sigurno – osnovna higijena treba da bude dostupna svakoj ženi, devojci i devojčici, bez obzira na socijalni status, jer menstruacija nije izbor, niti treba da predstavlja luksuz. Vodeći se navedenim pozitivnim primerima, od velikog je značaja da se aktivira što veći broj učesnika na tržištu kako bi se izvojevale male pobede koje vode ka onim velikim – pre svega ka dostojanstvenom menstrualnom ciklusu za svaku ženu.