Druzenje sa ficom ispred Muzeja istorije JugoslavijeDrugo druženje sa „Fićom“

Muzej istorije Jugoslavije u saradnji sa Udruženjem istoričara automobilizma i Udruženjem ljubitelja Fića iz Kragujevca organizovalo je drugo po redu Druženje sa „fićom“ na platou ispred Muzeja 25. maj (kompleks Muzeja istorije Jugoslavije).
Posetioci su imali priliku da vide revijalnu izložbu od preko 30 automobila Zastava 600, 750 i 850 iz gradova širom Srbije, da izaberu najsimpatičnijeg „fiću“, čuju zanimljiva predavanja o „fići“ i automobilskoj industriji u Jugoslaviji i da isprate ili učestvuju u revijalnoj vožnji ulicama Beograda. Nova serija suvenira inspirisana „fićom“ predstavljena je u suvenirnici Muzeja.
„FIĆA — Prevozno sredstvo s točkovima, velikodušnije „automobil“. Iako predviđen za prevoz omanjih putnika na kratkim relacijama, fićom su čitave familije (sa koferima, strinama i loncem punjenih paprika za usput) putovale u posetu rođacima na drugi kraj zemlje. Kupovina Fiće je šezdesetih godina bio događaj ravan rođenju ili smrtnom slučaju u porodici. Inicijacija novog Fiće vršila se tako što bi vlasnik ukrcao neverovatnu količinu oduševljene susedske dece i provozao ih po kraju…“
Dejan Novačić, Leksikon YU mitologije.
Prvi automobil u većini jugoslovenskih porodica, ostao je simbol svakodnevice i putovanja za mnoge bivše Jugoslovene. Automobil „fića“ (Zastava 600, 750, 850) se proizvodio u kragujevačkoj fabrici Crvena Zastava, po licenci italijanskog Fijata (Fiat 600). Tokom trideset godina, od 1955. do 1985, proizvedeno je 923.487 automobila. Fiat 600 po licenci se proizvodio i u drugim zemljama – u Italiji do 1969, Španiji do 1973. i Argentini do 1982, a najduže u Jugoslaviji do 1985. Proizvodio se i u Čileu i Kolumbiji (u koprodukciji sa Zastavom).
„Nakon velikog interesovanja koje je Druženje sa fićom izazvalo prethodne godine odlučili smo se da manifestaciju nastavimo sa ciljem da se očuva sećanje na industrijsko i kulturno nasleđe regiona“, izjavila je Neda Knežević V.D. direktora Muzeja istorije Jugoslavije.
„Fića“ je u Jugoslaviji služio i kao milicijsko službeno vozilo, godinama je bio jedino vozilo za obuku vozača, učestvovao je na trkama, a „fićama“ se čak igrao i fudbal na Tašmajdanu!
Tokom poslednjih godina raste interesovanje za ovaj automobil, organizuju se okupljanja tzv. „fićijade“ u mnogim gradovima u Srbiji, a u Kragujevcu je pokrenuta inicijativa da se „fići“ podigne spomenik. Pored Srbije, „fićijade“ su organizovane u Bosni i Hercegovini i Nemačkoj.

Povezana vest:  Tribina „Važno je da znamo šta jedemo“ na Jesenjem festivalu zdravlja