2014 01 29 Opel-Insignia-InsigniaOPC-Mokka-289329Opel 4×4: Inteligentni sistemi vožnje sa pogonom na sva četitri točka daju poboljašanja u bezbednosti i efikasnosti

Po zimskom ledu i snegu vozila sa pogonom na sva četiri točka su kao na domaćem terenu. Međutim, ovo je samo deo priče, zato što inteligentni sistemi vožnje sa pogonom na sva četiri točka mogu doprineti i povećanoj bezbednosti i dinamici vožnje tokom cele godine, bez potreba za pravljenjem kompromisa po pitanju pogodnosti za obavljanje svakodnevnih aktivnosti. Najbolji primer ovoga je inteligentni sistem za vožnju sa pogonom na sva četiri točka koji je ugrađen u Opel Insigniju Country Tourer, Opel Insigniju OPC i Opel Mokku. Ovi automobili predstavljaju tehnološki vrhunac skoro 100 godina dugog razvoja vozila sa pogonom na sva četiri točka koji se odvijao u automobilskoj industriji. Opelovi sistemi vožnje sa pogonom na sva četiri točka su danas toliko prefinjeni da mogu da osete i prilagode se na promenu uslova tokom vožnje pre nego što dođe do kritične situacije.
Razvoj kompleksnog, mrežno povezanog sistema vožnje u savremenim Opelovim modelima je pratio brzinu razvoja koju smo videli u digitalnom informatičkom dobu. Na primer, na svom tržišnom debiju pre 22 godine, Opel Frontera, trendseter u SUV kategoriji i jedan od najprodavanijih terenskih vozila u Evropi, se i dalje oslanjao na klasičan, mehanički po-zahtevu sistem vožnje sa pogonom na sva četri točka. Danas njegov potomak, Opel Mokka, kontoliše distribuciju snage na zahtev pomoću elektonskih bitova i bajtova. Ovo, naravo, važi i za Insignija 4×4 modele koje predvodi Country Tourer. Elektronika je postala prihvaćena kao sredstvo kojim se obezebeđuje najbolja moguća raspodela snage. Na ovaj način, Opelova inteligentna tehnologija vožnje sa pogonom na sva četiri točka neprimetno primenjuje i bezbednosne sisteme poput ABS-a i ESP-a.
Prednosti kontrole raspodele snage po zahtevu su nemerljive u poređenju sa čisto mehaničkim sistemima koji se i danas ponekad koriste. Urođene manjkavosti ovakvih jednostavnih 4×4 sistema – na primer, uvijanje u pogonskoj grupi, znatno veća potrošnja goriva, kao i smanjena udobnost zbog snažnijih vibracija – skoro su u potpunosti eliminisane korišćenjem ineligentnih sistema vožnje sa pogonom na sva četiri točka koji su u upotrebi u savremenim Opelovim modelima. Opelovi sistemi postižu pun pogodak sa preciznom, „na-zahtev“, raspodelom snage kojoj su potrebne milisekunde da reaguje na promene u situaciji tokom vožnje. Ovo ih čini očigledno superiornim o odnosu na druge sisteme vožnje sa pogonom na sva četiri točka sa raspodelom snage „na zahtev“ koji se oslanjaju na čisto mehaničke sisteme kontrole i raspodele snage kada dođe do proklizavanja jednog točka. To se obično događa nakon primetnog vremenskog zastoja, što ima odgovarajuće negativno dejstvo na dinamiku vožnje i nivoe udobnosti.
Opelov sistem pogona na sve točkove poseduje elektronsko multi-disk kvačilo koje je postavljeno na zadnji diferencijal pomoću prirubnice. Diskovi se nalaze u posudi sa uljem i njihovo dejstvo se neprimetno prilagođava u milisekundama pomoću integrisanog kontrolnog modula. Ovo rešenje pruža Opelovim inženjerima slobodu da stvore posebne strategije upravljanja koje optimalno podešavaju sistem pogona na sve točkove radi zadovoljenja raznovrsnih zahteva različitih linija modela, iako im je hardver zajednički.
Pored tehničkih sličnosti kod elektronskog multi-disk kvačila, sistemi pogona na sve točkove kod modela Opel Mokka, Opel Insignia Country Tourer i Opel Insignia OPC imaju sličnosti i kad je u pitanju funkcionisanje složene mreže vozila pomoću CAN bus mreže. Podaci sa brojnih senzora se konstantno razmenjuju između upravljačkih modula a Opelov sistem pogona na sve točkove koristi iste senzore za dinamiku vožnje koji prenose informacije ABS i ESP sistemima. Podaci o stepenu zanošenja, uglu upravljača i brzinama vozila se procenjuju i obuhvaćeni su strategijom upravljanja pogona na sve točkove. Sistem, takođe, registruje druge uslove vožnje. Sveobuhvatna umreženost i neosetna raspodela snage, bukvalno bez vremenskog zastoja, omogućavaju funkcionisanje Opelovog sistema pogona na sve točkove predviđajući situacije. Na primer, on momentalno reaguje na pokrete upravljača i snagu motora koju meri senzor ventila regulatora ubrizgavanja, sprečavajući proklizavanje vozila, ili njegovu nestabilnost pre nego što do njih dođe. U osnovi, Opelov inteligentni sistem pogona na sve točkove može se posmatrati kao neki vid obrnutog ESP-a: dok sistem elektronske stabilnost interveniše preko kočionog sistema u kritičnim situacijama u vožnji, kako bi zadržao automobil na pravcu kretanja, elektronski upravljan sistem pogona na sve točkove omogućava ‘preventivnu’ stabilizaciju vozila pre nego što dođe do kritične situacije.
Razlike između sistema pogona na sve točkove kod modela Opel Mokka, Insignia Country Tourer i OPC predstavljaju rezultat različitih postavljenih ciljeva u skladu sa posebnim zahtevima svakog koncepta vozila:

Povezana vest:  Spremna: Nova generacija bešumnih dizela za Opel Mokku i Insigniju

Sistem pogona na sve točkove kod modela Opel Mokka

Ekološka odgovornost predstavljala je vrhunski prioritet tokom razvoja sistema pogona na sve točkove za model Mokka. To nije iznenađujuće obzirom da je Opelovo sub-kompaktno SUV vozilo postavilo standarde potrošnje goriva i emisije CO2. Ovaj razvojni cilj je uspešno ostvaren sa ciljanim vrednostima parametara sistema pogona na sve točkove. Sistem modela Mokka može neprimetno da raspodeljuje snagu između prednje i zadnje osovine u odnosu koji se kreće u opsegu od 100:0 do 50:50, dok u uslovima redovne, svakodnevne upotrebe radi kao ekonomičan automobil sa pogonom na prednje točkove. Ova izvedba omogućila je inženjerima tokom razvoja modela Mokka konstrukciju veoma lakih delova koji su potrebni za sistem pogona na sve točkove. Kao rezultat toga, kompletan sistem pogona na sve točkove, uključujući sve potrebne osovinske, pogonske i prenosne delove, ima težinu manju od 65 kilograma. Sistem pogona na sve točkove se uključuje kada Opel Mokka stoji, kako bi se sprečilo proklizavanje prilikom kretanja. Takođe se aktivira neprimetno, u deliću sekunde, čim vozač pritisne papučicu kvačila. Kada vozilo krene, celokupna snaga se prebacuje na prednje točkove, a sistem pogona na sve točkove se aktivira samo kada to nalažu uslovi vožnje. Kao i kod većine SUV vozila, sistem pogona na sve točkove modela Mokka ima funkcije podrške pri kretanju na nizbrdici (HSA) kao i pri kretanju na nizbrdici (HDC). Elektronsko upravljanje vučom takođe zamenjuje funkciju blokiranja diferencijala osovine automatskim kočenjem.

Povezana vest:  Otvoren 32. međunarodni salon nautike

Opel-Insignia-289316-mediumPogon na sve točkove kod modela Opel Insignia Country Tourer i Opel Insignia OPC

Pri razvoju varijante 4×4 modela Insignia, Opelovi inženjeri su se usredsredili na optimizovanje dinamike vožnje. Dok je sklop pogona na sve točkove i njegova integracija pomoću podataka koje obrađuje CAN bus sličan onome kod modela Mokka, elektronski diferencijal za ograničeno proklizavanje (eLSD) uveden je na zadnjoj osovini, zajedno sa multi-disk kvačilom. Ovo omogućava transverzalnu raspodelu snage, između zadnjih točkova, kao i uzdužno, između osovina. Optimalna vozna dinamika postiže se zahvaljujući sportskim parametrima upravljanja i sposobnosti sistema da prenese celokupan pogonski obrtni momenat na zadnju osovinu. Zajedno sa inteligentnim diferencijalom za ograničeno proklizavanje, koji takođe neprimetno vrši raspodelu snage prema preovlađujućim uslovima vožnje, Opel Insignia 4×4 nudi jedinstveno iskustvo koje vozaču omogućava najbolju moguću kontrolu nad vozilom. ESP strategija upravljanja je optimalno prilagođena tako da odgovara sistemu pogona na sve točkove. Kao rezultat, vozači mogu u potpunosti da iskoriste unapređenu voznu dinamiku modela Opel Insignia 4×4, posebno kod moćne OPC verzije, koja isporučuje 325ks. Sa Opelovim sistemom pogona na sve točkove brzog dejstva, bezbednost i zabava u vožnji dostižu nove nivoe.

Povezana vest:  Spremna za posao i porodicu: Opel Astra Sports Tourer slavi svoju svetsku premijeru