RED BULL STRATOS tim najavljuje poslednje test rezultate
Kako je Red Bull Stratos projekat sve bliži realizaciji, aeronautički eksperti misije danas mogu da objave ohrabrujuće rezultate nakon poslednjeg test skoka sa velike visine i testa procedure iskoraka. Pilot misije Feliks Baumgartner sam priznaje da oseća i zadovoljstvo i razumevanje dok se tim priprema da pređe na sledeću fazu testiranja.
Koreografija iskoraka, pravilno prizemljenje
Tokom poslednje nedelje maja 2010, tim Red Bull Stratosa je izveo tri veoma važna testa:
-Iskorak iz kapsule
-Bandži skok u svemirskom odelu pod pritiskom kako bi se uvežbala tehnika iskoraka
-Skokovi sa velikih visina u svemirskom odelu pod punim pritiskom – po prvi put
Iskorak iz kapsule: U Sage Cheshire Aerospace-u u Lankasteru u Kaliforniji, kapsula je visila sa 40000 tona teškog krana, kako bi se simulirao njen položaj koji će imati na balonu, dok Baumgartner vežba svoje pokrete unutra, izlazak i iskorak.
Svrha je bila utvrditi kako vozilo reaguje na Baumgartnerove pokrete i da li te reakcije mogu da kompromituju njegovo spuštanje. Čak i relativno blago pomeranje stvoreno nepreciznim iskorakom, može da poremeti ne samo Baumgartnerovu mogućnost da probije zvučni zid, već iznenada može da se pretvori u veoma opasno ubrzano obrtanje, kada se nađe u nivou veće gustine vazduha.
„Nismo znali šta će se dogoditi s kapsulom kada pomeri sedište napred, izađe napolje i iskorači,“ kaže Luk Ejkins, Red Bull Stratos vazdušni strateg i konsultant za skokove. „Plašili smo se da ukoliko se kapsula pomeri neće imati dobar izlazak, ali kapsula stoji prilično mirno, tako da smo eliminisali te probleme.“
Bandži skok tehnike iskoraka: Sledeće je bilo okupljanje grupe eminentnih aero-kosmičkih eksperata i test pilota, uključujući Džoa Kitindžera, čiji rekord Baumgartner želi da sruši, u pustinji Lankaster, kako bi prisustvovali nečemu nikad do sad viđenom za sve godine njihovog iskustva: bandži skok u svemirskom odelu pod pritiskom i kacigom.
„Kada razmišljate o bandži skoku, obično ne mislite na pripremu skoka sa velike visine, ali to Feliksu daje osećaj kako izgleda iskoračiti i pokušati da kontrolišeš rotaciju,“ komentariše Art Tomson, tehnički direktor projekta misije.
Nakon mnogobrojnih skokova iz korpe okačene na kran 61m iznad zemlje, Baumgartner je razvio tehniku koju je jedan od članova tima opisao kao „savršenu“. „Još uvek imamo nepoznanicu, a to je, šta će se desiti sa mojim telom kad probijem zvučni zid, ali bar znamo da ću moći da izdržim iskorak,“ kaže Baumgartner.
Skokovi sa velikih visina: Finale nedelje testiranja je bila serija skokova iznad pustinje Peris u Kaliforniji, koji su izvođeni sa prosečne visine od 8000m. Ovaj test je izveden 27. maja, nakon sličnih test letova obavljenih u rano proleće. Baumgartner je bio isfrustriran, jer se osećao neprijatno u svom odelu, posebno zato što paket koji nosi na grudima, a koji predstavlja vitalnu tehnologiju pri njegovom spuštanju, zaglavljuje kacigu, ograničava mu kretanje pri spuštanju i blokira mu vid tokom prizemljivanja.
Ciljevi su bili da čisto iskoči sa zadnjeg izlaza aviona, da se proceni kontrolisanost i različiti pokreti tela u odelu pod punim pritiskom, da preživi ispuštanje vazduha iz odela tokom spuštanja i da testira novi sistem paketa na grudima koji se s jedne strane pomera i oslobađa vidno polje Baumgartnera kako bi mogao da uoči mesto gde treba da sleti. Baumgartnerova tehnika i poboljšana oprema je funkcionisala tako skladno, da je tim uspeo da ostvari sve ciljeve.
„Svaki put kada vežbaš, naučiš nešto novo,“ primetio je zadovoljni Baumgartner. „Zatim se vratiš u postrojenje i napraviš izmene. Sledeći put kada ga testiraš, ako je savršeno, ideš dalje. Izuzetno sam zadovoljan današnjim rezultatima.“
Razmišljanja o smrti i nastavak rada na misiji
Nakon što su uspešno izvedeni skokovi iz balona sa velikih visina,Baumgartner zajedno sa timom napreduje u finalnim pripremama za sledeću fazu testiranja, koje će prvo obuhvatiti testiranje komore pod pritiskom i svih sistema kapsule u simuliranim uslovima visine od 36576m.
Uprkos uzbuđenju koje ima zbog postignutog napretka, Baumgartner priznaje da je još uvek zabrinut zbog određenih stvari. Ne postoji nijedno tehnološko testiranje koje može da isključi ljudsku grešku, on komentariše, „Moja najveća zabrinutost je opasan deo projekta koji sigurno postoji, a koji još uvek nismo otkrili. Trudimo se da predvidimo svaku moguću situaciju, ali će uvek postojati nešto što nisi nikada ni mogao da zamisliš da bi moglo da se desi. Takve situacije mogu da te ubiju.“
Pošto nam je dao do znanja da je smrtnost nešto o čemu razmišlja, on kaže: „Razmišljao sam da li da dovedem svoju mamu na ovu misiju ili ne?“ Objašnjavajući da ona živi u Austriji, on nastavlja: „Ako se sve uspešno završi, zaista bih voleo da bude tamo, jer je moja mama prva osoba sa kojom bih želeo da pričam, naravno. Ali ako nešto ne bude išlo po planu, definitivno ne želim da moja mama bude tamo, jer ne želim da vidi kako ginem. Tako da se još uvek nisam odlučio.“
„Da sam mislio da je ovo samoubilačka misija, ja i svi eksperti koji su deo tima, ne bismo imali ništa sa ovim projektom,“ naglašava dr Džonatan Klark, bivši hirurg u NASA-i koji je medicinski direktor misije. „Imamo Džoa Kitindžera, imamo test pilote, imamo red aerokosmičkih eksperata. Ne izvodimo ovo kao kaskaderski trik, već da dokažemo da su izlazak iz gornjih slojeva atmosfere, slobodan pad i ponovni ulazak u atmosferu mogući.“
„Stvari napreduju u pogledu spremnosti misije,“ slaže se Baumgartner. „Uskoro će ovo biti realnost, tako da je dobar osećaj znati da ste spremni.“
Naglašavajući potencijal prikupljenih podataka od strane Red Bull Stratosa, dr Klark nastavlja: „Trenutno, spejs šatl je odobren za 30480m. Zašto? Zato što je Džo Kitindžer bio na toj visini. Postoji mnogo kompanija koje žele da pruže uslugu komercijalnog turističkog svemirskog transporta, koji će se obavljati u gornjim delovima atmosfere. Ovi sistemi, posebno tokom testiranja i faze razvoja, moraju da imaju izlazni sistem, koji im mi možemo pružiti zahvaljujući znanju koje budemo dobili nakon ove misije.“
BBC Documentarac:
Ekskluzivni, sveobuhvatni dokumentarni film o Red Bull Stratos projektu će biti napravljen od strane BBC-ja i National Geographic-a. Budući dugometražni film, premijerno će biti prikazan u Americi na National Geographic a u Engleskoj na BBC-2 kanalu nekoliko nedelja nakon skoka 2010. godine. Prikazivanje širom sveta će uslediti ubrzo nakon premijernog prikazivanja. Devedesetominutni dokumentarni film o Red Bull Stratos projektu globalno je licenciran i biće distribuiran od strane BBC Worldwide.
Red Bull Stratos sa ponosom predstavlja partnere koji učestvuju u ovom projektu:
Nokia
Kao oficijalni globalni mobilni sponzor, Nokia je razvila Red Bull Stratos aplikaciju za praćenje ovog projekta koji pomera granice. Dostupan ekskluzivno putem Ovi Store by Nokia, korisnici mogu saznati više detalja o statusu projekta putem članaka koje mogu tamo pronaći kao i pregledavanjem video materijala pripremljenog od strane Red Bull Stratos ekspertskog tima. Nokia korisnici takođe mogu pratiti odbrojavanje, prenos finalnog skoka u real-time-u i prenos pulsa Felixa Baumgartnera praćen biometrijskim podatcima pre, za vreme i nakon skoka. Nakon projekta, na aplikaciji će biti dostupan jedinstven sadržaj o misiji Red Bull Stratos.
Microsoft
Microsoft je globalni tehnološki medija partner za Red Bull Stratos. Microsoft-ov Silverlight i IIS Smooth Streaming tehnologija donose uživo interaktivno iskustvo u High Definition-u web korisnicima širom sveta..
Riedel Communications
Riedel Communications – poznati po njihovoj pionirskoj naprednoj fiber, intercom i radio tehnologiji – omogućavaju sveukupne komunikacione mogućnosti za ovaj jedinstveni projekat, sadržeći wireless i wired digital intercom sistem. Dodatno, Riedel snabdeva video i distribuciju signala baziranu na vlaknima (fiber-base) kao i wireless i video linkove do kamere stacionirane u kapsuli – omogućavajući izvanredne fotografije dostavljene iz Red Bull Stratos kapsule.